Teraz jest 22 maja 2018, o 08:56

Strefa czasowa: UTC + 2 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 32 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 3 lut 2010, o 21:19 
Offline
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:49
Posty: 1576
Temat rozpoczęty przez użytkownika Michaił 11.04.2005

Witam wszystkich!

W artykule o bitwie pod Gunzburgiem (9 października 1805r.) natrafiłem na mały problem. Chodzi mi o siły austriackiej kawalerii. W zestawieniu sił austriackich są podane trzy pułki kawalerii. Oczywiście chodzi o ich części, gdyż z każdego pochodzi tylko 200 szabel. Czy te 200 szabel w austriackiej kawalerii to półszwadrony? Wtedy zamiast 3 szwadronów wyjdzie 1,5.

Z góry dziękuję za pomoc!


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 3 lut 2010, o 21:20 
Offline
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:49
Posty: 1576
Post użytkownika Eques

-Skąd pomysł że 200 chłopa to półszwadron?
-Towrazystwo graczy z Toronto to jednak nie jest autorytatywne źródło wiedzy ;)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 3 lut 2010, o 21:20 
Offline
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:49
Posty: 1576
Post użytkownika gurt

Bielecki w "Austerlitz" podaje, ze w 1805 w kawalerii austriackiej pulki jazdy ciezkiej skladaly sie z 3 lub 4 dwuszwadronowych dywizjonow, kazdy szwadron po 160 ludzi, pulki jazdy lekkiej zas z 4 dwuszwadronowych dywizjonow, kazdy szwadron po 210 ludzi. kazdy szwadron skladal sie z 2 kompanii.
wg Pawlowskiego "wojna polsko-austriacka 1809" juz po reformach arc.Karola w pulkach jazdy ciezkiej byly 3 dwuszwadronowe dywizjony, a liczebnosc szwadronu wynosila 141 ludzi i 135 koni (niektore zrodla mowia o 131) zas w pulkach jazdy lekkiej byly 4 dwuszwadronowe dywizjony o sile szwadronu 156 ludzi i 150 koni .


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 3 lut 2010, o 21:23 
Offline
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:49
Posty: 1576
Post użytkownika JWK

Cytuj:
Witam,
Pan Szymon Jagodziński - autor artykułu opisującego forsowanie mostów na Dunaju w Gunzburg przez 3 dywizję 6 korpusu marszałka Neya, podaje mylnie nazwisko dowódcy dywizji - Mahler.
Prawidłowo powinno być:
Malher, Jean-Pierre-Firmin (29.6.1761 Paryż - 13.3.1808 Valladolid [Hiszpania], zmarł na skutek obrażeń doznanych podczas ćwiczeń artyleryjskich)
Pozdrawiam,
JWK

Dzięki za informację JWK... :)
Ale dlaczego trzeba było aż otwierać nowy topik?
Proponuje wszelkie wątpliwości dotyczące Gunzburga umieszczać w temacie otworzonym przez Michaiła...
A ten zamykam... :)


Witam,
Po reprymendzie Duroca przenoszę się do tematu otworzonego przez Michała. Chyba o ten chodzi, prawda marszałku?
A więc mam następną sprawę dotyczącą Gunzburga. Nie wiem z jakich źródeł korzystał Szymon, ale niezbyt dokładnie zgadza się podawany przez niego skład 3 dywizji. Otóż według Archives du Service Historique de l’Etat-Major de l’Armee de Terre„Composition de la Grande Armie au moment ou elle a passe le Rhin pour la Campagne d’Autriche” i „Journal des operations du 6e corps”, czyli w momencie forsowania Renu przez Wielką Armię (23 wrzesień 1805), skład 3 dywizji wyglądał następująco:
3 dywizja piechoty – GdD Malher, Jean-Pierre-Firmin
Sztab – 15
1 brygada – GdB Marcognet, Pierre-Louis-Binet
25 pułk piechoty lekkiej (3 bat.- 2,023)
27 pułk piechoty liniowej (2 bat.- 1,828)
2 brygada – GdB Labassee, Mathieu
50 pułk piechoty liniowej (2 bat.- 1,714)
59 pułk piechoty liniowej (2 bat.- 1,504)
Artyleria dywizyjna:
1-na sekcja artylerii konnej (1 x 4 funt. + 1 x 6 cal.haub)
1-na kompania artylerii pieszej (1 x 12 funt, 4 x 8 funt, 1 x 4 funt)

Dla porównania i zobrazowania strat poniesionych przez 3 dywizję pod Gunzburg, poniżej podaję stan dywizji w dniu 14 października 1805, według: „Journal des operations du 6e corps”.
1 brygada – Marcognet
25 pplek – (3 bat.- 1,540)
27 ppl – (2 bat.- 1,347)
2 brygada – Labassee
50 ppl – (2 bat.-1,547)
59 ppl – (2 bat.- 1,621)
Artyleria dywizyjna:
1-na kompania artylerii pieszej (1 x 12 funt, 4 x 8 funt, 1 x 4 funt)

Zastanawia mnie, dlaczego Szymon podaje jako dowódcę 2-giej brygady generała Lallemand? W armii francuskiej było w zasadzie trzech generałów o tym nazwisku.
Lallemand, Joseph. A dokładniej Lallemand de Waites, był generałem kawalerii i zmarł jeszcze za czasów wojen rewolucyjnych w 1794, a więc odpada. Poza nim było jeszcze dwóch braci: Francoise-Antoine i Henry-Dominique. Francoise-Antoine był również generałem kawalerii (dobrze znany dowódca brygady dragonów. Patrz bitwa pod Mohrungen, 25.01.1807). Jednak w 1805 był zaledwie majorem w 18 pułku dragonów. Jego brat – Henry-Dominique był później generałem artylerii, a w interesującym nas okresie był jedynie kapitanem.
Faktycznym dowódcą 2-giej brygady był GdB Labassee, Mathieu (pisany również w niektórych źródłach – Delabassee, ale myślę, że to dopiero później gdy otrzymał baronię w 1809). Labassee został dowódcą 2-giej brygady 29 sierpnia 1805 i pozostawał w 6 korpusie do 1811.
Pozdrawiam,
JWK


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 3 lut 2010, o 21:23 
Offline
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:49
Posty: 1576
Post użytkownika Duroc

Cytuj:
Chyba o ten chodzi, prawda marszałku?
Dokładnie JWK... :)
Cytuj:
pisany również w niektórych źródłach – Delabassee, ale myślę, że to dopiero później gdy otrzymał baronię w 1809
A może po prostu pochodził z rodziny szlacheckiej (de la Bassee) i w armii francuskiej po 1792 r. przyjął formę nazwiska Labassee (podobnie jak np. de la Fayette - Lafayette itp.)

Pozdr


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 3 lut 2010, o 21:24 
Offline
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:49
Posty: 1576
Post użytkownika JWK

Z tego co wiem, Labassee urodził się w 1764 w Saint-Fargeau w departamencie Yonne. Jego ojciec podczas Rewolucji był porucznikiem ochotników Clermont. Trudno powiedzieć czy pochodził ze szlachty. W każdym bądź razie jego nazwisko pisało się Labassee do 1809, a później Delabassee, kiedy otrzymał baronię 20 sierpnia 1809.
Pozdrawiam,
JWK


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 3 lut 2010, o 21:24 
Offline
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:49
Posty: 1576
Post użytkownika Michaił

Bardzo dziękuję wszystkim za wyczerpujące odpowiedzi. Ale i tak mam jeszcze kilka pytań, jeśli Szanowni Forumowicze pozwolą.

1. Rozumiem, że te 200 szabel to był normalny szwadron, a nie półszwadron.

2. Książę Fryderyk Hohenzollern przybył pod koniec bitwy z 21 szwadronami. Jaka to była realna siła - coś koło 4 tysięcy?

3. Podsumowujac skład osobowy 3. dywizji piechoty w dniu przekroczenia Renu i już po Gunzburgu wynikałoby, że Francuzi stracili tam około 1 tys. żołnierzy Nie za dużo?

4. Jeśli chodzi o brak zgodności składu 3. DPiech. Czy na czas starcia gen. Jean Malher nie mógł dokonać przegrupowania sił - przesuwając np. 25. pułk piechoty lekkiej z 2. brygady do 1. brygady?

5. W którym pułku (według powyższego wykazu) służył zbiorczy batalion grenadierów? Czy był on w ogóle w składzie dywizji?

Pozdrawiam!
Michaił


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 3 lut 2010, o 21:25 
Offline
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:49
Posty: 1576
Post użytkownika gurt

ad1. jesliby to mialaby lekka jazda to by sie mniej wiecej zgadzalo, jak na jazde ciezka 200 koni w szwadronie to troche duzo
jesli sie szwadron sklada z dwoch kompanii, to jest kompania a nie polszwadron

ad2. trzeba by wiedziec jaka jazda wchodzila w rachube i a ponadto uwzglednic normalne w czasie kampanii ubytki stanu w marszu. raczej troche mniej.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 3 lut 2010, o 21:26 
Offline
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:49
Posty: 1576
Post użytkownika JWK

Cytuj:
3. Podsumowujac skład osobowy 3. dywizji piechoty w dniu przekroczenia Renu i już po Gunzburgu wynikałoby, że Francuzi stracili tam około 1 tys. żołnierzy Nie za dużo?


Witaj Michale,
Są to tzw. straty taktyczne, a więc: zabici, ranni, chorzy, detaszowani do innych zadań i oddziałów i w końcu - maruderzy.
Pozdrawiam,
JWK


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 3 lut 2010, o 21:28 
Offline
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:49
Posty: 1576
Post użytkownika Michaił

Witam serdecznie!

Czy jest możliwe udzielenie odpowiedzi na pozostałe moje pytania (2,4 i 5). Zaś w sprawie stanów osobowych dywizji Mahlera - czy jest możliwe choćby przybliżone ustalenie strat francuskich pod Gunzburgiem?

Pozdrawiam!
Michaił

p.s. Jak miał na imię austriacki hrabia von Riesch?


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 32 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 2 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Bing [Bot] i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL