Teraz jest 19 lis 2018, o 18:19

Strefa czasowa: UTC + 2 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 59 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 10 lut 2010, o 14:35 
Offline
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:49
Posty: 1579
Post użytkownika Stary

Witam
O ile dobrze pamiętam to Gembarzewski cytuje list Cesarza. Nie bardzo wiem o jakie szczegóły może Ci chodzić, ale Horhe chyba opisał na tym forum okoliczności przejścia garnizonu gdańskiego na żołd francuski. Jedyna rozbieżność może dotyczyć daty tego "transferu". Zazwyczaj podaje się, że nastąpił on w styczniu 1812 r. Jednakże biorąc pod uwagę treść konwencji z 25 lutego cały czas mam wątpliwości czy akurat w przypadku 9 pułku ułanów przejście na żołd francuski nie nastąpiło w marcu 1812 r.
Pzdr
Stary


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 lut 2010, o 14:35 
Offline
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:49
Posty: 1579
Post użytkownika JWK

Witaj Stary,
Chodziło mi o jak najwięcej szczegółów tego transferu, ponieważ fakt, że 9 pułk ułanów był na żołdzie francuskim był dla mnie zupełnie nieznany. Chyba tłumaczy to również jego późniejszą dyslokację w le Grande Armée.

A swoja drogą wielu autorów prac na temat kampanii 1812 ma pretensję do Napoleona, że tak bardzo rozdrobnił naszą siłę narodową, rozrzucając pułki po różnych korpusach armijnych. Jednak przyglądając się bliżej temu tematowi, można stwierdzić, że większość pułków poza V korpusem, to pułki na żołdzie francuskim (oczywiście poza kawalerią!).

W X korpusie Macdonalda cała dywizja Grandjeana była "polska" na żołdzie francuskim - 5, 10 i 11 pułki piechoty. W IX korpusie Victora, dywizja Girarda (4,7 i 9 pułki piechoty) również. Zdaje się, że jedynym pułkiem piechoty poza V korpusem, który był na żołdzie Księstwa był 13 pułk, który pozostał jako załoga twierdzy Zamość

Jeżeli chodzi o kawalerię, to zdaje się, że jedynie 9 pułk ułanów był opłacany z kasy cesarstwa, jakkolwiek mogę się mylić. Regimentów 7 i 8 lansjerów nie liczę, jako że, pomimo polskiego charakteru, były pułkami francuskimi.

Ciekawe jest również, w jakim stopniu problem ten dotyczył artylerii. W kwietniu 1808 r. prezes Rady Ministrów Księstwa Warszawskiego Stanisław Potocki zawarł z Napoleonem układ w Bajonnie, na którego mocy Francja brała na swój żołd trzy polskie pułki piechoty, kompanię artylerii i kompanię saperów.
Wiadome jest również, że w 1812 każdy pułk piechoty posiadał własną artylerię. Na przykład w pułkach polskich X korpusu (5,10 i 11 pułki) każdy posiadał kompanie artylerii konnej i kompanię saperów.
Pozdrawiam,
JWK


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 lut 2010, o 14:36 
Offline
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:49
Posty: 1579
Post użytkownika Stary

Witam
Dokładnie tak. Jeżeli pominąć zawirowania związane z Legią Północną i nieco później z pułkami galicyjsko-francuskimi, to na żołdzie francuskim pozostawały 1 i 3 pułki szwoleżerów gwardii, Legia Nadwiślańska, 7 i 8 pułki lansjerów, 4, 5, 7, 9, 10 i 11 pułki piechoty, 9 pułk ułanów, 3 kompania 2 batalionu artylerii pieszej i kompania saperów (dołączone do dywizji Księstwa Warszawskiego) oraz 16 batalion pociągów. Poza tym były jeszcze dwa bataliony pociągów złożone głównie z rekrutów z Księstwa (14 i 20 - tutaj ciekawostka 20 batalion był zaprzężony w woły). W 1812 r. sporo rekrutów włączono też wprost do pułków Wielkiej Armii (spotkałem się nawet z liczbą 3 tys.). Pomomo wielu starań całkowitą zagadką pozostaje dla mie sposób finansowania pułków litewskich.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 lut 2010, o 14:37 
Offline
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:49
Posty: 1579
Post użytkownika Stary

Witam ponownie
Jeszcze dwa uzupełnienia - w poprzednim poście pominąłem zwiększenia stanów pułków na podstawie konwencji z 25 lutego (niestety nie mam jej w tej chwili, a nie pamiętam czy Cesarz finansował tylko koszt zwiększenia czy też późniejszy żołd).
Natomiast co do artylerii - według dekretu z 30 marca 1810 r. w skład korpusu artylerii i inżynierów wchodziły sztab korpusu (76 osó 8-) , pułk artylerii konnej - 691 żołnierzy, pułk artylerii pieszej - 2.685, batalion saperów - 756 żołnierzy, trzy kompanie pociągów artylerii (niestety nie mam składu) i kompania rzemieślnicza - 76 ludzi. 25 maja 1810 r. w każdym z pułków piechoty nakazano sformować pułkową kompanię artylerii (2 działa trzyfuntowe, 14 wozów i 70 żołnierzy). Natomiast w 1811 r. utworzono batalion posiłkowy artylerii (978 żołnierzy). W 1812 r. zatem artyleria Księstwa składała się z 25 kompanii artylerii pieszej (11 kompanii polowych po 6 armat sześciofuntowych i 2 sześciocalowe haubice każda, kompania artylerii pozycyjnej i 4 kompanie garnizonowe w pułku artylerii pieszej, 8 kompanii w batalionie posiłkowym i kompania w składzie dywizji Księstwa Warszawskiego) i 4 kompanii artylerii konnej (w każdej z nich powinny być 4 armaty sześciofuntowe i 2 sześciocalowe haubice; 1 kompania współtworząca garnizon Gdańska formalnie wchodziła w skład pułku artylerii konnej). W czasie kampanii 1812 r. utworzono litewski 2 pułk artylerii konnej, ale tak naprawdę była to tylko kompania.
Pozdrawiam i niecierpliwie czekam na opieprz Horhego
Stary


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 lut 2010, o 14:38 
Offline
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:49
Posty: 1579
Post użytkownika JWK

Witam,

Cytuj:
Jeszcze dwa uzupełnienia - w poprzednim poście pominąłem zwiększenia stanów pułków na podstawie konwencji z 25 lutego (niestety nie mam jej w tej chwili, a nie pamiętam czy Cesarz finansował tylko koszt zwiększenia czy też późniejszy żołd).


Odnośnie kawalerii, artykuł 4 konwencji z 25 lutego 1812 postanawiał:

"Art.4 Jego Cesarska Mość bierze na siebie koszt koni, pierwszego opatrzenia, ubioru, oporządzenia, umontowania oraz żołd i massy 20 ludzi, powiększający dotychczasowy skład kompanii jazdy nad komplet stu ludzi i stu koni."

A więc Napoleon obciążał skarb francuski opłacaniem zwiększonych stanów armii Księstwa.
Pozdrawiam,
JWK


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 lut 2010, o 14:39 
Offline
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:49
Posty: 1579
Post użytkownika Casiglione

[quotei massy 20 ludzi

[/quote]
Czy ktoś może mi to objaśnić (?) (?) (?) :geek:


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 lut 2010, o 14:39 
Offline
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:49
Posty: 1579
Post użytkownika JWK

Castiglione,
Jest to cytat 4 artykułu konwencji z 25 lutego 1812 między Cesarzem, a Fryderykiem Augustem, królem Saksonii i Wlk. Księciem Warszawskim, z zachowaniem oryginalnej pisowni.

Chodzi to o ilość 20 żołnierzy i koni, o których Napoleon kazał powiększyć stany kompanii kawalerii. Początkową liczbę 100 kawalerzystów w kompanii zwiększono do 120.
["massa" = ilość ]
Pozdrawiam,
JWK


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 lut 2010, o 14:40 
Offline
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:49
Posty: 1579
Post użytkownika Stary

Witam
Cytuj:
["massa" = ilość ]

Chyba jednak nie. O ile dobrze pamiętam, to massą był nazywany koszt wystwienia, utrzymania albo i wystawienia, i utrzymania jednego żołnierza w jakiejś określonej jedostce czasu. Definicja jest na pewno w którymś z ogólnie dostepnych źródeł. Mógłbym chyba nawet dać głowę, że w Gembarzewskim. Niestety wszystkie swoje książki mam już spakowane, ale paru ludzi przyznało się na tym forum, że mają Gembarzewskiego. Trzeba byłoby ich zagnać do roboty.
Pzdr
Stary


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 lut 2010, o 14:41 
Offline
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:49
Posty: 1579
Post użytkownika JWK

OK, Stary, ja mam Gembarzewskiego na swojej półce, więc zabieram się za poszukiwania. Chylę czoła przed Twoją wiedzą.
Pozdrawiam,
JWK


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 lut 2010, o 14:41 
Offline
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:49
Posty: 1579
Post użytkownika JWK

Niestety nie mogę znaleźć u Gembarzewskiego dokladnej definicji wyrażenia - "massa". Jest kilkakrotnie wymieniana ta nazwa i na tej podstawie, można się zorientować, że była to pewna kwota, niezależna od kosztów wyekwipowania i żołdu.
Na przykład massa roczna na jednego żołnierza piechoty wynosiła 81 złotych i 3 2/3 groszy. Ciekawy temat! Okazuje się, że Napoleon nie za wiele pomógł Skarbowi Księstwa, biorąc na siebie jedynie "massy" nadliczbowych żołnierzy kawalerii i piechoty. Dla przykładu, żołd roczny fizyliera w pułku piechoty wynosił 182 zł. i 15 gr., co obciążało Księstwo, natomiast "massa" roczna, jak pisałem, wynosiła niewiele ponad 81 zł., co wziął na siebie Napoleon.

Może jednak ktoś zna dokładną definicję wyrażenia - "massa"?
Pozdrawiam,
JWK


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 59 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 2 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL