Teraz jest 11 gru 2018, o 09:22

Strefa czasowa: UTC + 2 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 59 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 10 lut 2010, o 14:42 
Offline
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:49
Posty: 1579
Post użytkownika Stary

Witam
Według zeznań człowieka do którego mam pełne zaufanie, mianem "massy" określano uśredniony roczny koszt utrzymania żołnierza lub konia. Massa nie obejmowała żołdu, ani pierwszego umundurowania, ale uwzględniano w niej koszt wymiany elementów munduru lub oporządzenia, zgodnie z czasem ich używalności. Myślę sobie, że jest to po prostu wydatek jaki kasa państwowa musiała ponieść na roczne utrzymanie umundurowanego i opłaconego żołdem żołnierza.
Mam jednak pewne watpliwości. W 1812 r., wzorem armii francuskiej wprowadzono w Księstwie tzw. strawne (z tego co pamiętam "w naturze" wydawno tylko chleb, a reszta miała być wypłacana w pieniądzu). No i coś co można byłoby nazwać kosztem wyszkolenia (proch, kule i tp.). Nie wiem czy wchodziło to w skład massy.
Panowie na Boga odezwijcie się !!!
Pzdr
Stary


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 lut 2010, o 14:44 
Offline
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:49
Posty: 1579
Post użytkownika Castiglione

Cytuj:
Cytuj:
i massy 20 ludzi


Czy ktoś może mi to objaśnić (?) (?) (?) :ugeek:

A nie mówiłem, że jest tu jakiś podstęp :D
A poza tym serdeczne dzięki za wyjaśnienia, bo z tym terminem już się spotykałem, a nie miałem pojęcia, co oznacza.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 lut 2010, o 14:46 
Offline
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:49
Posty: 1579
Post użytkownika Pitrek

Witam!

Znalazłem fragment wspomnień w "Dał nam przykład Bonaparte" t. II str. 61-62. kapitan 12 pułku piechoty Antoni Białkowski.

"Dała nam ta rewia generalna ze wszystkich najbardziej we znaki, bo nie tylko trzeba się było wyrachować z żołdu odebranego dla wojska, żywności, sprzętów koszarowych i pościeli, ale nadto z tak nazwanej masy bielizny i obuwia, która była urządzona w ten sposób, że żołnierz pobierał oprócz żywności żołdu 15 groszy dziennie, z których odciągano mu na wspomnianą masę 3 grosze, a 12 dawano do ręki.
Dla obrachunku tych pieniędzy były sporządzone w kompaniach książki, tzw. szczegółowe. W tej książce każdy podoficer i żołnierz zajmował dla siebie dwie stronice, na których każdomiesięcznie wpisywano mu w rubryce przychodu kwotę, jaka mu wpłynęła od masy i co sprawionym zostało. Trzeba wiedzieć, że każdy żołnierz tylko przy wstąpieniu do wojska odbierał dwie koszule, dwie pary trzewików i dwa halsztuki z białymi sztyflikami, czyli wypustkami około halsztuka, zaś reszta podobnych artykułów przez całą służbę sprawianą mu była z jego masy. Co kwartał obowiązkiem było kapitana każdemu podoficerowi i żołnierzowi bilans zakreślić i podpisem swoim zatwierdzić. Gdy żołnierz otrzymał dymisję, wypłacano mu wówczas całą składkę."


Cytuj:
i massy 20 ludzi


czyli chyba masy dla 20 ludzi?

Pod określeniem masa skrzętnie ukrywa się chyba zaopatrzenie wojska w gacie, onuce itp.

Pozdrawiam
Piotrek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 lut 2010, o 14:46 
Offline
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:49
Posty: 1579
Post użytkownika JWK

Cytuj:
A nie mówiłem, że jest tu jakiś podstęp :D
A poza tym serdeczne dzięki za wyjaśnienia, bo z tym terminem już się spotykałem, a nie miałem pojęcia, co oznacza.

Ano właśnie! Człowiek zawsze się czegoś nowego uczy! I to jest wspaniałe!
Pozdrawiam,
JWK


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 lut 2010, o 14:48 
Offline
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:49
Posty: 1579
Cytuj:
Witaj
Cytuj:
Co mam zrobic z informacjami na temat La Ferriere-Levesque i Guyona? Jestes tym zainteresowany w dalszym ciagu?

Tak, jasne !!! Dostęp do internetu będę miał cały czas, problemem będzie tylko dostęp do moich notatek.
Obiecuję, że kazdy pierwszy toast wznoszony czeskim piwem będzie "za tych co na morzu".
Pozdrawiam
Stary

Witaj Stary,
Nie wiem, czy już żeglujesz po górach Slowacji, czy jeszcze nie, ale mam kilka obiecanych wcześniej notek biograficznych interesujących Cię generałów kawalerii 4 Koprusu Armijnego w 1812, według G. Six "Dictionnaire Biographique des Generaux et Amiraux Français de la Revolution et de l'Empire 1792-1814", Paris; 1934.
W zasadzie potwierdzają się te dane z wcześniej cytowanymi, jedynie Six podaje, że La Ferierre-Levesque musiał wrócić do Francji, gdzie objął depot kawalerii, a Hourtoulle podaje, że został komendantem Białegostoku. W każdym bądź razie, należy przyjąć, że dowódcą 12 brygady lekkiej kawalerii podczas działań militarnych kampanii 1812 był generał Guyon.

W notkach biograficznych ograniczyłem się jedynie - od momentu gdy obaj zostali pułkownikami i do momentu nas najbardziej interesującego - czyli kampanii 1812. Jedynie w przypadku La Ferierre-Levesque napisałem nieco więcej, aby przybliżyć , co się z nim działo po przeniesieniu do Francji w czerwcu 1812. Jeżeli jednak interesuje Cię więcej szczegółów - daj znać.


Guyon (Claude-Raymond) urodził się 29 Maja 1773 w Saint-Montant (Ardeche), zmarł 10 Marca 1834 w Tours. 24 Marca 1805 awansował na pułkownika otrzymując 12 pułk strzelców konnych (akurat pisaliśmy o nim w związku ze zdobyciem Częstochowy w 1806). Kampanie 1805, 1806 i 1807 odbył w brygadzie gen. Viallannes w 3 Korpusie (Davout). Za zasługi otrzymał 17 Marca 1808 donację i rentę roczną w wysokości 4000 franków w Westfalii. Od 12 Października 1808 do 30 Marca 1809 w brygadzie Beaupre w Armii Niemiec. Baron Cesarstwa 28 Stycznia 1809. Od 30 Marca 1809 w brygadzie Jacquinot'a. W 1810 w Korpusie Obserwacyjnym Niemiec. W 1811 we Włoszech. 6 Sierpnia 1811 Guyon awansował na generała brygady i od 9 Czerwca 1812 dowodził 12 brygadą kawalerii lekkiej w 4 Korpusie Armijnym.

La Ferierre-Levesque (Louis-Marie) urodził się 9 Kwietnia 1776 w Redon (Ille-et-Vilaine), zmarł 22 Listopada 1834 w Paryżu. 8 Marca 1807 awansował na pułkownika 3 regimentu huzarów w brygadzie Colberta w 6 Korpusie Armijnym (Ney). 2 Lipca 1808 Baron Cesarstwa. W Listopadzie 1808 wraz z Koprusem Neya służył w Hiszpanii (Tudela, ranny podczas przejścia Col de Banos, pod Alba de Tormes i pod Miranda de Corvo) 13 Maja 1811 awansował na generała brygady. W 1812 początkowo dowódca 12 brygady lekkiej kawalerii w 4 Korpusie. Jednak 4 Czerwca 1812 otrzymuje rozkaz powrotu do Francji, gdzie 22 Sierpnia 1812 zostaje dowódca depot kawalerii w 12 Division Militaire (rejon wojskowy).14 Października 1812 zostaje dowódca kawalerii w Armii Północnej i Hiszpanii (l'Armee du Nord en Espagne) pod gen. Dorsenne. 9 Lutego 1813 zostaje majorem regimentu grenadierów konnych gwardii na miejsce Lepic'a.

Pozdrawiam,
JWK


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 lut 2010, o 14:50 
Offline
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:49
Posty: 1579
Post użytkownika Stary

Witam
Serdeczne dzięki. Mam jednak jeszcze jedną wątpliwość. Pewnie będzie to wyglądało na starczą upierdliwość, ale dla mnie to bardzo ważna sprawa.
W notkach biograficznych napisałeś, że Guyon objął 12 brygadę 9 czerwca, a wcześniej opisywałeś jej stan na 15 czerwca i jako dowódcę wskazałeś La Ferriere-Levesque'a. Którą datę uważasz za właściwą ?

Cytuj:
Nie wiem, czy już żeglujesz po górach Slowacji

Nie, kurcze, jeszcze nie i powoli zaczyna mnie to wkurzać, bo wychodzi na to, że od poniedziałku będę musiał spać na dworcu.

No i cały czas węszę na temat massy, ale nie mam niestety nic nowego.

Pzdr
Stary


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 lut 2010, o 14:50 
Offline
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:49
Posty: 1579
Post użytkownika JWK

Cytuj:
W notkach biograficznych napisałeś, że Guyon objął 12 brygadę 9 czerwca, a wcześniej opisywałeś jej stan na 15 czerwca i jako dowódcę wskazałeś La Ferriere-Levesque'a. Którą datę uważasz za właściwą ?


Tak, rzeczywiście pisałem, że 15 czerwca dowódcą 12 brygady był La Ferierre-Levesque. Tak podają źródła włoskie. Mój znajomy z Włoch przesłał mi oryginalny wyciąg stanów z 15 czerwca całego 4 Korpusu. Wg tych źródeł to La Ferierre-Levesque pozostawał jeszcze na stanowisku dowódcy 12 brygady. Włoskie materiały podają nawet jego adiutantów, byli to: Vandiepenbruck i Druer.

Natomiast Six podaje, że 9 czerwca dowódcą 12 brygady został gen. Guyon. Six opierał się na oryginalnych dokumentach francuskich (rozkazach, raportach itp...), więc być może, że rozkaz zmiany na stanowisku dowódcy był datowany na 9 czerwca, jednak Guyon faktycznie objął 12 brygadę po 15-tym tego miesiąca. Trudno teraz wyjaśnić rozbieżności w datach. Dla większego zagmatwania, Hourtoulle pisze, że zmiana dowódców 12 brygady spowodowana była tym, że La Ferierre-Levesque został komendantem Białegostoku, o czym jednak cicho u Sixa.

Według mnie należy po prostu przyjąć, że gdy zaczęły się faktyczne działania militarne kampanii, dowódcą 12 brygady był już Guyon.

Przyjemnego żegłowania w Słowacji. :D
Pozdrawiam,
JWK


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 lut 2010, o 14:51 
Offline
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:49
Posty: 1579
Post użytkownika Gipsy
:roll:
Witam

Mam tu ciekawy wykaz skladu "Wielkiej Armii" na dzien 24 czerwca 1812 roku.

Stara Gwardia (Lefebvre) }
Mloda Gwardia (Mortier) } 40,000
I Korpus (Davout) 70,000
II Korpus (Qudinot) 42,000
III Korpus (Ney) 40,000
IV Korpus (ks.Eugeniusz) 45,000
V Korpus (Polacy, ks.Poniatowski) 35,000
VI Korpus (Bawarczycy, Saint-Cyr) 22,000
VII Korpus (Sasi, Reynier) 16,000
VIII Korpus (Westfalczycy, Junot) 16,000
IX Korpus (Niemcy, Victor) 32,000
X Korpus (Prusacy, Macdonald) 32,000
XI Korpus (Rezerwowy, Augereau) 50,000
Austriacki Korpus (ks. Schwarzenberg) 32,000
Rezerwa Kawalerii (Murat) 38,000
---------------
510,000

Calosc obejmowala 40 dywizji piechoty i 25 dywizji kawalerii. Przynajmniej polowa ludzi nie byla narodowosci francuskiej.
Car Rosji mogl przeciwstawic (Rosja wciaz byla zaangazowana w walki z Turcja w Bezarabii) armie glowna, 150,000 zolnierzy pod dowodztwem generala Barclay de Tolly, skoncentrowanych poza linia Niemna. Druga armie 50,000 zolnierzy pod dowodztwem ksiecia Bagrationa ubezpieczajaca luke pomiedzy Niemnem a Bugiem. Oraz 8000 kozakow pod dowodztwem, hetmana Platowa skoncentrowanych w rejonie Grodna.


PZDR.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 lut 2010, o 14:52 
Offline
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:49
Posty: 1579
Post użytkownika Nico

Mam takie pytanie, czy ktos słyszał o generale Omińskim? Miał ponoć dowodzić brygadą kawalerii w 7ej dywizji kawalerii w 4 korpusie Kellermana w 1813 pod Dreznem?

7th Light Cavalry Division - Sokolnicki
Brigade Tolinski - 3 bases 3rd Polish Uhlans & 13th Polish Huassars
Brigade Ominski - 2 bases 1st Polish Chasseur a Cheval & 6th Polish Lancers
Brigade Weissenhoff - 3 bases 8th & 16th Polish Lancers

Dwa źródła - Nafziger and Bowden - twierdzą, że ów Ominski dowodził brygadą już w lipcu 1813.

Tutaj qmpel mi napisał: "Two sources - Nafziger and Bowden - list "Ominski" as the Brigade commander of the 8th Light Cavalry Division of Sulkowski for 6 July. They also agree this brigade had the 1st Chasseurs a Cheval and 6th Uhlan Regiment, 4 squadrons each."

Jednakże u Kukiela znajduje tylko takich dowódców brygad kawalerii - Tolinski, Turno, Krukowiecki i Weyssenhoff. W żadnej książce, żadnego Ominskiego znaleźć nie mogę. Jest tylko Umiński, ale ten był z VII korpusem.

Sądze, że to typowy dry.gif blad z przekreceniem nazwiska, szczegolnie, ze Ci dowódcy kawalerii 4go korpusu byli odłączani i przyłączani do różnych jednostek podczas całej kampanii 1813 roku i o błąd nie trudno.

Może ktoś jednak słyszał o generale Omińskim?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 lut 2010, o 14:53 
Offline
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:49
Posty: 1579
Post użytkownika Castiglione

Cytuj:
Mam takie pytanie, czy ktos słyszał o generale Omińskim? Miał ponoć dowodzić brygadą kawalerii w 7ej dywizji kawalerii w 4 korpusie Kellermana w 1813 pod Dreznem?

Cały problem w tym, że IV Korpusu kawalerii rezerwowej wcale pod Dreznem nie było :) Z Polaków walczyli tam szwoleżerowie gwardii i 7 pułk lansjerów płk Tańskiego w składzie dywizji Pajola.

Cytuj:
7th Light Cavalry Division - Sokolnicki
Brigade Tolinski - 3 bases 3rd Polish Uhlans & 13th Polish Huassars
Brigade Ominski - 2 bases 1st Polish Chasseur a Cheval & 6th Polish Lancers
Brigade Weissenhoff - 3 bases 8th & 16th Polish Lancers


W dywizji 7 Sokolnickiego brygadami dowodzili Kwaśniewski i Krukowiecki
W dywizji 8 Sułkowskiego brygadami dowodzili Turno i Weyssenhoff

Gen. Umiński kilkakrotnie współdziałał w kampanii jesiennej z Sokolnickim, stąd może ta pomyłka?

Cytuj:
Może ktoś jednak słyszał o generale Omińskim?

Generała o takim nazwisku nie było.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 59 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 2 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL