Teraz jest 17 paź 2017, o 01:15

Strefa czasowa: UTC + 2 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 69 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 6 wrz 2010, o 22:40 
Offline
Soldat
Soldat

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 13:40
Posty: 17
A oto rysunek J.Dommange dotyczący 4. pulku piechoty w 1807r. Więcej pytań niż odpowiedzi :roll:


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 6 wrz 2010, o 23:22 
Offline
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Roi de Saxe et duc de Varsovie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:49
Posty: 1506
Każda z przedstawionych postaci ubrana jest w kurtkę innego kroju. Wygląda to tak jak gdyby autor grał w ruletkę i miał nadzieję, że któryś strzał okaże się celny. Ponadto krzyż kawalerski na czapce woltyżera :?: itd. itp Po obejrzeniu rysunków Zuzu powyższe przedstawienie przyrównać można do operetkowych kostiumów.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 7 wrz 2010, o 00:11 
Offline
Roi de Danemark
Roi de Danemark
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:58
Posty: 706
Cytuj:
A oto rysunek J.Dommange dotyczący 4. pulku piechoty w 1807r. Więcej pytań niż odpowiedzi :roll:


Twoje figurki jak i wcześniejszy post świadczą, że oparłeś swoją rekonstrukcję na konkretnych artefaktach. W kroju na jedynej zachowanej kurtce piechoty przypisywanej pułkowi 3. , zaś w kolorze dodatków fizyliera pułku 1. na portrecie Sułkowskiego, oraz na opisie Białkowskiego. Kto wie czy było tak, śpiewał Pete Seeger ... Ja oparłem się o ilustrację Białkowskiego, skopiowaną przez Gembarzewskiego i o ten sam opis, no i też nie jestem pewien, czy tak było naprawdę. Za to, na czym opierał się pan Domanie, niestety trudno orzec. Wydaje mi się , że w jakimś tajemniczy sposób połączyły się tu pułk 4. dywizji Dąbrowskiego, a więc od czerwca 1807 noszący numer 12 i pułk 4. ale legii warszawskiej w mundurach dostosowanych do pierwszego wspólnego dla całej armii przepisu mundurowego.
A tak z ciekawości: skąd pochodzi ta ilustracja?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 7 wrz 2010, o 10:35 
Offline
Soldat
Soldat

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 13:40
Posty: 17
Ilustracja wzięta z rosyjskiego forum - źródło Dessin de J.Domange extrait de l"ouvrage ,, L"Armee de Napoleon " , Paris ,2006. Przypuszczam , że J.Domange oparł się na rysunkach B.Gembarzewskiego z ,,Żołnierza Polskiego" , natomiast czapkę woltyżera wziął z zachowanej rogatywki pospolitego ruszenia sieradzkiego z 1807 r. (chyba ?) :roll:


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 7 wrz 2010, o 11:09 
Offline
Vice-roi d'Italie
Vice-roi d'Italie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2010, o 17:37
Posty: 1201
Skan umieszczony przez Irka pochodzi chyba raczej z "Tradition". Natomiast w "l'Armee de Napoleon" autorzy dają taką legendę do tej planszy:
Załącznik:
legenda.jpg

PS Jak widać p. Domange też czytał Białkowskiego 8-)


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.

_________________
Trzeba być uprzejmym i dowcipnym wieczorem na balu, a nazajutrz rano umieć polec w bitwie
Stendhal


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 7 wrz 2010, o 11:45 
Offline
Chevalier
Chevalier

Dołączył(a): 11 lut 2010, o 10:42
Posty: 35
Lokalizacja: Warszawa
Bo i kurtka sierżanta grenadierów jest kroju, jaki Gembarzewski przypisuje ilustracji Białkowskiego...
O ile dobrze pamiętam te plansze, to Białkowski (a za nim Mistrz) dość konsekwentnie pokazywali przód kurtek, bez odcinka na dwa guziki, za to lekko wcietą...?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 7 wrz 2010, o 12:35 
Offline
Roi de Danemark
Roi de Danemark
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:58
Posty: 706
No i po raz kolejny okazało się , że podpis to integralna część tego typu ilustracji. Faktycznie, pułkownik jest u Gembarzewskiego, tylko bez huzarskich butów. O sierżancie grenadierów chciałem napisać wczoraj, bo do tego przedstawienia przymierzałem się, że tak powiem osobiście, ale gdzieś zapodział mi się obrazek. Ilustracji Hausslera nie tylko nie widziałem, ale i o niej nie słyszałem. Faktem jest że umieszczenie tych postaci w jednym planie, (jeżeli panu Domange rzeczywiście chodziło o 4 pułk piechoty), jest trochę mylące. Pułkownik i sierżant grenadierów, występują tu w mundurach dostosowanych do wymogów przepisu z 2 marca 1807 i to dla legii warszawskiej. Grenadier według Białkowskiego to legia poznańska i to w mundurze pierwotnym, ustalonym jeszcze w 1806. A wszystko to przez Poniatowskiego, który w czerwcu zmienił numeracje legii i pułków. Legia poznańska, dotąd numerowana jako pierwsza, stała się trzecią, a pułki 1., 2. 3. 4. stały się teraz kolejno: 9., 10., 11., i 12. Żeby było śmieszniej, numeracja pułków legii warszawskiej, zmieniła się również wewnątrz samej legii. Pułk dotąd dziewiąty, a więc od czerwca teoretycznie pierwszy otrzymał na przykład numer trzeci.
Załącznik:
zuzu110.jpg

Załącznik:
aihh3j3e copy.jpg


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 7 wrz 2010, o 13:13 
Offline
Roi de Danemark
Roi de Danemark
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:58
Posty: 706
Sierżant grenadierów nie jest oparty na Białkowskim, tylko na anonimowej ilustracji ze zbiorów Gustawa Soubiise-Bisiera.
Niżej zaś załączam fragment portrety Sułkowskiego, z kontrowersyjną lamówką, który świadczy że wyłogi nie dochodziły do samego brzegu kurtki,
oraz grenadiera i sapera pułku 1. legii Dąbrowskiego, gdzie można zobaczyć podobne rozwiązanie.
Załącznik:
sułek1d.jpg

Załącznik:
2a.jpg


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 7 wrz 2010, o 21:54 
Offline
Soldat
Soldat

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 13:40
Posty: 17
Rysunek Krzysztofa Komanieckiego


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 7 wrz 2010, o 22:13 
Offline
Soldat
Soldat

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 13:40
Posty: 17
Pierwszy z lewej żolnierz 4.pp według Karola Lindera z lat 60-tych . Nie wiem tylko dlaczego przesunął pompon i kokardę na środek czapki .


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 69 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 2 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL