Teraz jest 25 mar 2017, o 12:36

Strefa czasowa: UTC + 2 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: prośba o pomoc
PostNapisane: 6 lut 2016, o 21:00 
Offline
Soldat
Soldat

Dołączył(a): 6 lut 2016, o 17:44
Posty: 4
Witam PT.Forumowiczów. Jestem w kropce. Piszę genealogię rodziny i chciałbym ją uzupełnić o tematykę związaną z Napoleonem. Otóż trzech moich przodków walczyło pod jego rozkazami. Jednego znalazłem dzięki dotarciu do ŹRÓDŁA DO HISTORYI PUŁKU POLSKIEGO ... - Pionier. Jednak z dwoma pozostałymi mam kłopot.
1. Jan Trzciński /kapitan/ zginął pod Gdańskiem w 1807 roku. Jest kawalerem VM.
2. Franciszek Trzciński brał udział w wielkiej wojnie 1812r.,podobno walczył bardzo dzielnie pod Bobrujskiem,"zaliczył" Moskwę.
Czy PT.Forumowicze mogą mi pomóc w rozwiązaniu mojego problemu? O postaci z pkt.2 wiem wiele ale wątek"napoleoński" był znany w rodzinie bardzo pobieżnie. Natomiast o postaci nr.1 oprócz daty śmierci,mianowania do orderu VM nic więcej nie wiem.Bardzo liczę na pomoc, bo jeśli nie Państwo, to kto?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 7 lut 2016, o 13:36 
Offline
Chevalier
Chevalier

Dołączył(a): 14 lut 2010, o 13:40
Posty: 1527
B. Gembarzewski "Wojsko Polskie. Księstwo Warszawskie 1807-1814" widnieją:

Franciszek Trzciński - podporucznik 14 pułku piechoty, zwolniony ze służby 9.02.1813

Natomiast Jan Trzciński widnieje jako podporucznik w 1 pułku piechoty, 28.06.1808 porucznik, kapitan 11.12 1809, przeszedł do 5 pułku piechoty 1.06.1811, więc raczej to nie ten Jan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 7 lut 2016, o 19:18 
Offline
Vice-roi d'Italie
Vice-roi d'Italie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2010, o 17:37
Posty: 1179
A może Jan zginął pod Gdańskiem, ale w 1813 a nie w 1807?

_________________
Trzeba być uprzejmym i dowcipnym wieczorem na balu, a nazajutrz rano umieć polec w bitwie
Stendhal


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 7 lut 2016, o 22:11 
Offline
Soldat
Soldat

Dołączył(a): 6 lut 2016, o 17:44
Posty: 4
Witam,Przede wszystkim dziękuję za informacje. Wcześniej nie miałem dostępu do komputera poniewaz miałem nalot wnuków. Dopiero teraz moge swobodnie się nim posługiwać. Jeszcze raz dziękuję.
A wracajac do meritum-jeśli chodzi o Franciszka to dane są zgodne z pamiętnikami rodzinnymi a także posiadaną cząstkową wiedzą.
Natomiast Jan chyba jednak zginął pod Gdańskiem. Swiadczą o tym przekazy rodzinne. Tak się składa,że jestem historykiem i sprawdzam dane do których docieram/to takie "zawodowe zboczenie"/.Oprócz rodzinnych przekazów rodzinnych w rodzinnym pamiętniku/dotychczas wszelkie dane z niego potwierdziły się/ pisze:"Następnego lata,po traktacie tylżyckim/a był on w 1807r./ dwóch tylko,Franciszek i Adam,powróciło w progi domowe. Jan poległ w oblężeniu Gdańska."Dodatkowym argumentem jest fakt/potwierdzony przez AGAD/,że Jan otrzymał VM jako kapitan w 1807 roku.
W tej sytuacji nie bardzo wiem co dalej...


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 8 lut 2016, o 12:36 
Offline
Vice-roi d'Italie
Vice-roi d'Italie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2010, o 17:37
Posty: 1179
Virtuti Militari został reaktywowany dekretem Fryderyka Augusta z 26 grudnia 1807 r. więc jeśli Jan odznaczenie to otrzymał, to nie mógł polec pod Gdańskiem (chyba, że zmarł z ran wiele miesięcy później). Natomiast odnotowana przez Gembarzewskiego służba Jana Trzcińskiego w 5. pp który brał odział w obronie Gdańska w 1813 r. sugeruje, że to może właśnie o niego chodzi? Sprawdzilem składy oficerskie pułków piechoty polskiej biorącej udział w oblężeniu Gdańska (bez Legii Północnej i 11. pp) i żadnego Trzcińskiego tam nie było.

_________________
Trzeba być uprzejmym i dowcipnym wieczorem na balu, a nazajutrz rano umieć polec w bitwie
Stendhal


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 8 lut 2016, o 13:05 
Offline
Chevalier
Chevalier

Dołączył(a): 14 lut 2010, o 13:40
Posty: 1527
Jest jeden Trzciński (brak imienia) wymieniony w liście Amilkara Kosińskiego z 22 listopada 1806 datowany w Poznaniu (adresat nie został wymieniony), w którym stwierdzono, że (To wszystko piszę w zaufaniu, że za przybyciem Trzcińskiego już będziecie panowie wolni od najezdniczego jarzma."
źr. A Skałkowski, O cześć imienia polskiego, Oświęcim 2015, s.89.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 9 lut 2016, o 12:38 
Offline
Soldat
Soldat

Dołączył(a): 6 lut 2016, o 17:44
Posty: 4
Bardzo dziękuję za przekazane informacje. Te dot.Jana nie przekonują mnie ale cóż-z faktami się nie dyskutuje.
Przy okazji informacja dla wszystkich,którzy interesują się epoką napoleońską-w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie znajdują się /w depozycie/listy,mapy,plany i tp.dokumenty/ gen. Kamieńskiego z okresu jego służenia napoleonowi. Z posiadanych informacji wiem,że są one jeszcze nie opracowane/leżą w archiwum?/. Chyba PT.Forumowicze powinni do nich zajrzeć. Jeśli Państwo o nich wiedzą przepraszam za nadgorliwość. Jest tego naprawdę bardzo dużo.
Zamieszczam tę informację tutaj ponieważ nie wiem w jakim innym dziale ją zamieścić.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 

Strefa czasowa: UTC + 2 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL