Teraz jest 26 kwi 2017, o 07:04

Strefa czasowa: UTC + 2 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 106 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Korekty
PostNapisane: 29 sty 2015, o 22:03 
Offline
Chevalier
Chevalier

Dołączył(a): 14 lut 2010, o 13:40
Posty: 1580
Niestety to kolejna wpadka autorki, a wydanie Askenazego jest kompletne, czyli trzytomowe.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Korekty
PostNapisane: 30 sty 2015, o 00:04 
Offline
Roi de Baviere et de Wurtemberg
Roi de Baviere et de Wurtemberg
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2010, o 22:11
Posty: 4479
Ciekawiłoby mnie dlaczego mój przedmówca użył słowa "kolejna"...
Miałem ostatnio okazję dość intensywnie zajmować się przebiegiem bitwy pod Lipskiem. Przy tej okazji przeanalizowałem dość sporą ilość starych źródeł na ten temat, również napisanych przez naocznych świadków. I muszę powiedzieć, że p. Nadzieja dość wiernie przedstawiła przebieg bitwy i znajomością tematu na głowę bije np. pełne błędów polskie tłumaczenie książki D. Smitha "Lipsk 1813"..


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Korekty
PostNapisane: 30 sty 2015, o 22:43 
Offline
Chevalier
Chevalier

Dołączył(a): 14 lut 2010, o 13:40
Posty: 1580
Uzyłem słowa "kolejna" powtarzając słowa Pani doktor, a sama wpadka dotyczyła wykorzystania Askenazego "Napoleon a Polska" jako źródła do opisu bitwy. Wcale nie twierdzę, że opis bitwy pod Lipskiem w wydaniu Nadzieji jest zły czy pełen błędów.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Korekty
PostNapisane: 31 sty 2015, o 17:22 
Offline
Chirurgien en chef de la Grande Armée
Chirurgien en chef de la Grande Armée
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 wrz 2010, o 18:42
Posty: 860
Lokalizacja: w ambulansie
...tego rodzaju "...wpadki..." są momentami gorsze od usterek technicznych np. w rozmieszczeniu formacji gdyż kierują do złego źródła informacji.

_________________
BALDAUF - medicinae et chirurgiae doctor


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Korekty
PostNapisane: 1 lut 2015, o 17:47 
Offline
Chirurgien en chef de la Grande Armée
Chirurgien en chef de la Grande Armée
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 wrz 2010, o 18:42
Posty: 860
Lokalizacja: w ambulansie
...na marginesie, ale to o czymś świadczy.
Zajrzałam onegdaj do dość dobrze napisanej książki B. Lasockiej "Aleksander Fredro. Drogi życia" o naszym "...sarniuku..." co to wskoczył był "...we wojnę...".
A tam na str.105 taki passus "...zginął trafiony dwoma kulami z karabinu maszynowego...". Rzecz dotyczy śmierci Gen. Grabowskiego pod Smoleńskiem.
Nie wiem czy owe "..wpadki..." nie wynikają z mechanicznego (komputerowego) składu, gdy korektor raczej nie istnieje. O figurze żuawa przy paryskim moście Alma od pewnego czasu czytam "...żuraw...".
...i co Wy na to Moiściewy

_________________
BALDAUF - medicinae et chirurgiae doctor


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Korekty
PostNapisane: 1 lut 2015, o 17:50 
Offline
Roi de Baviere et de Wurtemberg
Roi de Baviere et de Wurtemberg
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2010, o 22:11
Posty: 4479
No cóż.... moim zdaniem świadczy to jedynie o niedostatecznej znajomości tematu/epoki przez autora i niechlujności korektora...
Takimi "kwiatkami" zebranymi w różnych opracowaniach można by obsadzić sporej wielkości park..


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Korekty
PostNapisane: 1 lut 2015, o 21:50 
Offline
Maréchal
Maréchal
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 mar 2010, o 22:42
Posty: 4908
Lokalizacja: galicyjskie ciemności
A to dwa kamyczki.... .

G.Lechartier:Służby tyłowe Wielkiej Armii w Kampanii 1806-1807 roku./Wyd.Napoleon V/
Str:227:28.X.1806 w Biesdorf Napoleon uhonorował IIIK.Davouta za bitwę pod Auerstadt/jest Austerlitz/.

B.Lipka:Królestwo Westfalii i jego Armia w epoce napoleońskiej 1807-1813./Wyd.Napoleon V/.
Str.100:Fryderyk Wilhelm ks.Brunszwiku Luneburga i Oleśnicy trafił do niewoli 7.XI pod Ratkau/jest Auerstadt/.

_________________
,,Messieurs,prevenez les grenadiers que le premier d'entre eux qui m'amene un Prussien prissonier ,je le fais fusiller''.Gen.Roguet.Ligny.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Korekty
PostNapisane: 3 lut 2015, o 13:55 
Offline
Major
Major
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 lut 2010, o 19:07
Posty: 601
Baldauf napisał(a):
...na marginesie, ale to o czymś świadczy.
Zajrzałam onegdaj do dość dobrze napisanej książki B. Lasockiej "Aleksander Fredro. Drogi życia" o naszym "...sarniuku..." co to wskoczył był "...we wojnę...".
A tam na str.105 taki passus "...zginął trafiony dwoma kulami z karabinu maszynowego...". Rzecz dotyczy śmierci Gen. Grabowskiego pod Smoleńskiem.
Nie wiem czy owe "..wpadki..." nie wynikają z mechanicznego (komputerowego) składu, gdy korektor raczej nie istnieje. O figurze żuawa przy paryskim moście Alma od pewnego czasu czytam "...żuraw...".
...i co Wy na to Moiściewy


Ja ostatnio napotknął w jednej z książek na frazę, iż w epoce napoleońskiej piechota ustawiała się w kwadraty (a nie czworoboki). Niestety widać, że z coraz częściej się one pojawiają. Jak słusznie zauważył szanowny Kamp dzieje się tak, gdyż często książki tłumaczą osoby nieobeznane w temacie, którym np. obca jest terminologia wojskowa (jak w przytoczonym przeze mnie wyżej przykładzie).

_________________
Pole bitwy jest miejscem gdzie króluje chaos. Zwycięża ten kto potrafi ujarzmić ten chaos, zarówno jego własny jak i przeciwnika.
- Napoleon


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Korekty
PostNapisane: 22 lut 2015, o 04:00 
Offline
Soldat
Soldat

Dołączył(a): 7 paź 2013, o 21:49
Posty: 7
Przygotowując post na inny temat, odkryłem, że mogę pobić rekord naszego Forum w wątku: Korekty. Mianowicie rekord w konkurencji: rok wydania publikacji wymagającej skorygowania.

W wydanym w roku 1816 dziełku Carla Venturini'ego, na stronach 94 - 95, wymienieni zostali dowódcy twierdz (oraz ich załogi), bronionych przez wojska napoleońskie w 1813 roku.

Pozwolę sobie zacytować ten fragment tekstu (z zachowaniem oryginalnej pisowni, tyle że normalną a nie gotycką czcionką):
In Thorn lag General Pointcoin, mit 4000 Baiern und 1500 Franzosen; in Modlin, General Daendels, mit 1000 Sachsen, 1000 Franzosen und 6000 Polen; in Zamosk waren 4000 Polen. In Stettin befand sich General Grandjean, mit 9000 Franzosen; in Cüstrin General Fournier d'Albe, mit 3000 Franzosen; in Glogau, General Laplane mit 6000 Franzosen; in Spandau, General Bruny mit 3000 Franzosen. In Danzig endlich mogten unter Rapp leicht 25.000 Mann französische und Rheinbundstruppen hausen.

Tekścik jest wielowątkowy, przez to stwarza pole do popisu dla wielu korektorów, bo chyba niewiele jest w naszym gronie osób, które natychmiast wyłapią wszystkie błędy i nieścisłości. Wymaga ten fragment także ostrożności - został przecież napisany niemal na gorąco; a może to nasza dzisiejsza wiedza jest obarczona nawarstwiającymi się przez 200 lat przekłamaniami.

Zapraszam do wspólnej zabawy nad korektą powyższych informacji. Dla ułatwienia osobom nie znającym języka niemieckiego podaję - wykaz polskich nazw poszczególnych twierdz:
Toruń, Modlin, Zamość, Szczecin, Kostrzyn, Głogów, Spandau, Gdańsk; a także wykaz wymienionych narodowości żołnierzy tworzących załogi: Bawarczycy, Francuzi, Sasi, Polacy, żołnierze państw Związku Reńskiego.

Aby nie powiększać nadmiernie objętości pojedynczego postu, zajmę się dziś tylko twierdzą szczecińską. Pozostałe uwagi będę przesyłał stopniowo (o ile zdążę przed innymi uczestnikami naszego Forum).

Twierdzą w Szczecinie nie dowodził generał dywizji Charles Louis Dieudonné Grandjean. Owszem był w roku 1813 uczestnikiem obrony twierdzy, ale w Gdańsku, jako podwładny słynnego generała Jeana Rappa.
Gubernatorem Szczecina w lutym 1813 roku został mianowany generał dywizji Louis Joseph Grandeau. W trakcie trwania oblężenia, z powodu choroby gen. Grandeau na kilka miesięcy przekazał dowodzenie twierdzą generałowi brygady S.C. Dufresse.
Cała załoga (Szczecin, Dąbie i Fort Prusy) na początku oblężenia liczyła około 7700 -7800 osób (7420 żołnierzy i podoficerów oraz 277 oficerów, a także 7 generałów). W skład załogi w 1813 roku oprócz Francuzów, wchodzili według wielu źródeł także Holendrzy (podobno ok. 1400 ludzi - ale nie udało mi się ustalić jakie to były konkretne formacje).

Publikacja wymagająca korekty:
Venturini D.C.: Rußlands und Deutschlands Befreiungskriege von der Franzosen-Herrschaft unter Napoleon Buonaparte in den Jahren 1812 - 1815. Zweiter Theil, Krieg in Deutschland 1813. Leipzig und Altenburg: F. A. Brockhaus. 1816. Str. 94-95.

Źródła dot. twierdzy Szczecin:
Plotho C. v.: Der Krieg in Deutschland und Frankreich in den Jahren 1813 und 1814. Erster Theil. Berlin bei Carl Friedrich Amelang. 1817. Str.240.
Plotho C. v.: Der Krieg in Deutschland und Frankreich in den Jahren 1813 und 1814. Zweiter Theil. Berlin bei Carl Friedrich Amelang. 1817. Str.540.
Gaebel G.: Die Belagerung von Stettin im Jahre 1813. Stettin: Sauniers Buchh. 1913. Str.5 i 17.
Böhmer W. (Wilhelm): Die Belagerungen Stettins seit dem Anfange des zwölften Jahrhunderts: zur Feier des fünftes Dezembers. Gedruckt bei H.G. Effenbart’s Familie. Stettin 1832. Str. 101.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Korekty
PostNapisane: 22 lut 2015, o 10:24 
Offline
Roi de Baviere et de Wurtemberg
Roi de Baviere et de Wurtemberg
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2010, o 22:11
Posty: 4479
A możesz mi powiedzieć, czemu ma to służyć??? :o
Zapewne zauważyłeś, napisaną przez Ciebie datę wydania - 1816. Zdajesz sobie zapewne sprawę, że Venturini pisząc nie miał do dyspozycji prawdopodobnie żadnych dokumentów i pisał wyłącznie na podstawie tego, co uslyszał... nie miał więc do dyspozycji wyników badań 200-letniych badań niezliczonej rzeszy lepszych i gorszych historyków, którzy "przekopali" archiwa Paryża, Berlina i Wiednia....
Dlatego śmiesznym wydaje mi się zarzut, że w odniesieniu do załogi Szczecina autor pomylił się o ok. 1000 osób...tym bardziej, że również podana przez Ciebie liczba jest zaokrąglona i przybliżona...

A co do nazwisk (Grandjean-Grandeau)... w tamtych czasach nazwiska nie były zapisywane na podstawie dowodu osobistego, czy metryki urodzenia, lecz ze słuchu... w przypadku nazwisk francuskich nietrudno w takiej sytuacji o błędy...

A tak na marginesie... ciekawe dlaczego nazywasz 4-tomowe opracowanie "dziełkiem"...


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 106 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 2 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL