Teraz jest 16 paź 2019, o 00:53

Strefa czasowa: UTC + 2 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 32 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 7 lut 2010, o 16:34 
Offline
Roi de Danemark
Roi de Danemark
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:58
Posty: 718
Pierwotny autor Towarzysz:

Witam,
Poprzednio zadałem Ci pytania :

Cytuj:
Czy dopuszczasz możliwość późniejszych modifikacji egzemplarzy o których piszesz ?
Czy sądzisz , że mogły być spore różnice w rękojeści i jelcu między manufakturami ?


Może je nie zauważyłeś , a skoro jesteś kolekcjonerem , Twoje zdanie mnie interesuje.
Dziekuję z góry za odpowiedź.

Pzdr
T.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 7 lut 2010, o 16:35 
Offline
Roi de Danemark
Roi de Danemark
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:58
Posty: 718
Pierwotny autor el inferno picador:

Cytuj:
Może je nie zauważyłeś ...


Oczywiście zauważyłem!
Trzeba mi tylko trochę jeszcze czasu abym zebrał w całość wszystko co wykombinowałem na interesujący nas temat

Pierwotny autor Towarzysz:

Rozumiem i czekam.

Pzdr
T.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 7 lut 2010, o 16:56 
Offline
Roi de Danemark
Roi de Danemark
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:58
Posty: 718
Pierwotny autor el inferno picador:

Witaj Towarzyszu .
Napisałem długi post na interesujący nas temat, niestety przepadł on w momencie, kiedy już go kończyłem. Wystąpił bład w MExplorer i program mi się zamknął .
Postaram się jednak w skrócie powtórzyć to co pisałem.
Wydaje mi się, że popełniłem błąd w moich dotychczasowych rozważaniach na temat szabel An IX i An XI. Błąd ten polegał na tym, że bazując na wyglądzie szabel z manufaktury Klingenthal błędnie dokonałem rozróżnienia między obydwoma typami tych szabel. Tymczasem myślę, że prawda jest inna:
Otóż manufaltura klingenthalska stworzyła charakterystyczny dla swojej wytwórni typ nowej szabli An IX i kontynuowała jej produkcję w bardzo zbliżonym wyglądzie zewnętrznym jako An XI ze zmienioną (jak to pisałeś) pochwą.
Jak wcześniej wspominałem Klingenthal zawsze sygnował swoje wyroby. W interesującym nas okresie (wprowadzenie sysytemu AN IX) były to sygnatury:
Mf ture de Klingenthal
Mf ture N ale de Klingenthal Coulaux freres Entrep rs
Udało mi się znaleźć szablę w "kingenthalskim" typie An IX/XI z takim sygnowaniem. Wklejam jej fotografie. Co prawda z jej kabłąku usunięte zostały dwa dodatkowe charakterystyczne dla tej szabli obłąki ale bez wątpienia mamy tu doczynienie z wczesną szablą typu An IX pochodzącą z wytwórni w Klingenthalu.
Wnioski są następujące:
Manufaktura w Klingenthalu produkowała szable obu wzorów, bardzo do siebie podobnych, różniących się przede wszystkim wprowadzeniem innego typu pochwy(co było głownym przedmiotem w modernizacji szabli An IX). Świadczy o tym też fotografia przez Ciebie zamieszczona, gdzie widnieją trzy bardzo do siebie podobne szable wyprodukowane w Klingenthalu, z których pierwsza ma pochwę charakterystyczna dla wzoru An IX.
Obok manufaktury Klingenthalskiej szable przynajmniej typu An IX produkowały inne mniejsze wytwórnie i stąd biorą się duże różnice w wyglądzie rekojeści różnych szabel mieszczące się jednak w typie AN IX/XI.
I to by było w skrócie tyle. Jak ciekawostkę mogę jeszcze dodać, że po wprowadzeniu szabli AnXI szabla An IX była produkowana w dalszym ciągu. Np. spotkałem się z tego typu szablami z okresu I i II Restauracji. Wiąże się to zapewne z tym, że szabla An IX była bardziej dekoratywna niż typowo użytkowa An XI co zapewne nie było bez znaczenia w momencie gdy armia francuska zakończyła już okres swoich tryumfów na polach bitew Europy.

Cytuj:
Nie jestem kolekcjonerem , stad moje inne podejście do tematu , bardziej funkcjonalne , niż estetyczne (w dużym skrócie , oczywiście)


Nie do końca się z Tobą zgodzę. Według mnie istotą kolekcjonerstwa jest prawidłowa identyfikacja przedniotów i ustalenie czasu, w którym zostały one wykonane i używane. Oczywście nie obywa się to bez względów estetycznych i emocjonalnych (przynajmniej jeśli o mnie chodzi) pochodzących z przyjemności obcowania z przedmiotem, który jest niemym świadkiem ulubionej epoki.

pozdrowienia,


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 7 lut 2010, o 16:58 
Offline
Roi de Danemark
Roi de Danemark
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:58
Posty: 718
Pierwotny autor el inferno picador:

A tu ciekawostka: Angielska głownia oprawiona w rękojeść szabli An XI z manufaktury w Klingenthalu. Widać francuskie szable spodobały się nie tylko Rosjanom, którzy skopiowali szablę An XI i produkowali ją jako wz. 1827 ale i jakiemuś Anglikowi - ciekawe czy często dokonywano takich adaptacji? Szabla z fotografii pochodzi z Hiszpani więc domyślać się można, że używana była w tym kraju w latach 1808-1815.


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 7 lut 2010, o 17:03 
Offline
Roi de Danemark
Roi de Danemark
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:58
Posty: 718
Pierwotny autor Towarzysz:

Witam
i przepraszam za zwłokę w odpowiedzi ...

Cytuj:
Otóż manufaltura klingenthalska stworzyła charakterystyczny dla swojej wytwórni typ nowej szabli An IX i kontynuowała jej produkcję w bardzo zbliżonym wyglądzie zewnętrznym jako An XI ze zmienioną (jak to pisałeś) pochwą.


I to prawda , ale ... pewne różnice były , niewielkie , ale były.
Na bazie tego samego artykułu w „Tradition” , podaję charakterystyczne różnice (w mm) , kolejno modelu An IX , An XI (oba prototypy z Klingenthal) i modelu An XIII (o czym później):
Długośćc głowni : 870 – 866,1 – 879,8 ,
Krzywizna głowni : 54 – 51,8 – 51,9,
Wysokość rękojeści : 135 – 138 – 138.
Różnice pozostałych wymiarów są pomijalne (poniżej mm).

Cytuj:
Obok manufaktury Klingenthalskiej szable przynajmniej typu An IX produkowały inne mniejsze wytwórnie i stąd biorą się duże różnice w wyglądzie rekojeści różnych szabel mieszczące się jednak w typie AN IX/XI.


Dokładnie znam jeszcze dwie : Versaille i Turyn (tylko model An XI , w latach 1813 - 1814).
Stąd płynie moje pytanie: czy były i jakie różnice miedzy nimi w ramach tego samego wzoru ?

Cytuj:
.. mogę jeszcze dodać, że po wprowadzeniu szabli AnXI szabla An IX była produkowana w dalszym ciągu. Np. spotkałem się z tego typu szablami z okresu I i II Restauracji.


Tu mam drobny problem. Ze żródła które cytuję wynika , że model An IX produkowano po raz ostani w latach : rok XIV-1804 , tzn oba modele produkowały manufaktury równocześnie , a potem zaprzestały model An IX.
I tak podaję produkcję modelu An IX i An XI (w ostanim roku produkcji , XIV-1804) w sztukach:
Klingenthal : 400 - 1485,
Versaille : 600 - 435.
W Versaille jeszcze wyprodukowano w 1813 roku 138 sztuk szabli model An IX (żeby sprawę juz całkiem skomplikować ) . Dlaczego – nie wiem ; czyszczono magazyny z części ?

A zatem , czy nie mylisz przypadkiem użycia szabel z ich produkcją ?
Bo w "Journal Militaire Officiel" z 1845 roku znajdujemy jeszcze modele An IX - An XI na stanie huzarów.

Albo mylisz z wspomnianym wyżej modelem An XIII ...
Zatwierdzony rozporządzeniem z 1-go vendémiare roku XIII ( 23 września 1804) mało różnił się szablą , za to miał pochwę jeszcze cięższą , co dawała wagę całkowitą 2,99 kg ( model An XI - 2,76 kg).
A po nim był model 1816 , i 1822 ...
Otóż są dowody , że ten model manufaktura w Klingenthal dostarczała jeszcze w 1854 roku.

PS
Cytuj:
Wystąpił bład w MExplorer


Używaj Firefoxa ...

Pozdr
T.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 7 lut 2010, o 17:06 
Offline
Roi de Danemark
Roi de Danemark
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:58
Posty: 718
Pierwotny autor el inferno picador

Dawno nie wracałem do tego tematu, szczerze móiąc niewiele mam w nim do dodania ale sprawa szabel AnIX, AnXI i AnXIII "leży mi stale na sercu"
Powyżej stawiałem tezę o dwóch odrębnych typach szabel, rózniących się z powodu miejsca ich produkcji. I tak typ "kingenthalski" był przy całej swej urodzie jakby prostszy, mniej zdobny od szabel pochodzących z innych manufaktur.
Jakież było moje zaskoczenie gdy w necie znalazłem foty szabli wyrażnie według przyjętej przeze mnie kategoryzacji typu AnIX wyprodukowanej w Klingenthalu w czasach II restauracji. Zdjęcia wstawiam poniżej.


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 7 lut 2010, o 17:10 
Offline
Roi de Danemark
Roi de Danemark
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:58
Posty: 718
Pierwotny autor el inferno picador:

Cytuj:
Cytuj:
Obok manufaktury Klingenthalskiej szable przynajmniej typu An IX produkowały inne mniejsze wytwórnie i stąd biorą się duże różnice w wyglądzie rekojeści różnych szabel mieszczące się jednak w typie AN IX/XI.


Dokładnie znam jeszcze dwie : Versaille i Turyn (tylko model An XI , w latach 1813 - 1814).





Towarzyszu czy manufaktura w Wersalu produkowała całe szable? Do tej pory spotykałem się z szablami, których rękojęści były sygnowane "Versaille" a głownie pochodziły z Klingenthalu. Dotyczy to zarówno szabel np. AnXI, briquetów piechoty i pałaszy kirasjerskich AnXIII.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 7 lut 2010, o 17:11 
Offline
Roi de Danemark
Roi de Danemark
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:58
Posty: 718
Pierwotny autor Towarzysz:

Uczciwie mówiąc - nie wiem.
Chyba , że zaufamy temu , co poniżej.
Oto co znalazłem na stronie users.skynet.be/euro-swords/klingenthal.htm :

Cytuj:
During the Napoleonic period, regulation swords were also produced by the smaller manufacturer of Versaille, near Paris, which assembled weapons with blades from Klingenthal. Swords bearing the stamp "BOUTET", Directeur Artiste from Versailles, on the hilt and are very desirable to collectors.

Z tego wynika , że wersalska manufactura produkowała , a raczej montowała broń białą , ale używając głownie z Klingenthal. To tylko jedna uwaga towarzysząca artykułowi poświęconemu w zasadzie wyłącznie manufakturze Klingenthal.
Jeżeli coś spotkam jeszcze , to napiszę.

Pozdrawiam
T.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 7 lut 2010, o 17:13 
Offline
Roi de Danemark
Roi de Danemark
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:58
Posty: 718
Pierwotny autor el inferno picador

Witaj Towarzyszu .
Widzę, że błąkamy się po tych samych stronach - tą, którą podałeś znam już dosyć dawno i nawet ostatnio na nią zaglądałem chcąc znaleźć pomoc w pewnej kwestii. Zetknąłem się z pałaszem kirasjerskim z (podobno) okresu cesarstwa. Wygląda on ładnie i orginalnie ale zastanawia mnie inskrypcja wygrawerowana na grzbiecie głowni (patrz foto poniżej). Jest tam bowiem Napis: "Manufacture Imperiale du Klingenthal" ale brakuje dodatku a mianowicie "Coulaux freres", "Coulaux" lub daty produkcji (miesiąc, rok). Czy wobec tego jest to orginalny pałasz z epoki? Oto jest pytanie .
pozdrowienia,
M.


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 7 lut 2010, o 17:15 
Offline
Roi de Danemark
Roi de Danemark
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2010, o 23:58
Posty: 718
Pierwotny autor Towarzysz:

Witam,
A czy "błąkając się po różnych stronach" znalazłeś coś o produkcji w Turynie ?
Czy wogóle spotkałeś coś , co pochodzi z tej manufaktury ?

Pzdr
T.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 32 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 2 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL