Pierwotny autor: Zuzu
24.08.2006, 16:15Gdybym pisał kiedyś wspomnienia, to ostatnich parę tygodni zatytułował bym „ lato z przepisem z 2 marca 1807 roku.” A oto rezultaty:
Interpretując przepis, jeszcze przed wakacjami, miałem już na myśli w miarę ukształtowany obraz, który w wypadku na przykład fizyliera piechoty, przypominał w ogólnym zarysie tego z okresu po reformie z 1810. Różnica polegała jedynie na kolorze dodatków zalecanych dla każdej legii. To właśnie ten obraz dostosowywałem do ilustracji Gembarzewskiego wyrokując : ten zgodny z przepisem, a ten nie. Co ciekawe o umundurowaniu fizylierów piechoty przepis nic nie wspomina. Można jedynie domyślać się że prości żołnierze nosili się, z pewnymi zwyczajowymi różnicami tak jak obecni w tekście oficerowie. Z podobnego założenia wyszli również autorzy planszy ze stron histofig.
Załącznik:
piechota 1807-1810.gif
a wcześniej Lienhard i Humbert
Załącznik:
d.jpg
W dziedzinie mundurologii, jak i historii w ogóle jestem zaledwie amatorem i pewnie dlatego od jakiegoś czasu staram się zachowywać podwójną, a nawet poczwórną czujność. Z uwagą czytam ( i to po kilkanaście razy ) najróżniejsze analizy dotyczące zachowanych ilustracji i regulaminów w celu uchwycenia metody pracy na tak subtelnym materiale. Robię to zresztą od niedawna, przedtem najważniejsze były dla mnie same fakty. W związku z interesującym nas przepisem postanowiłem więc zadać sobie pytanie( tak na zasadzie adwokata diabła), czy na przykład rysując fizyliera legii Zajączka, (zamieściłem go tu parę postów temu), mogę z czystym sumieniem opisać go jako zgodnego z przepisem z 3 marca ? Jak należy interpretować, a w moim przypadku zilustrować ten niezbyt dokładny przepis ? Czy moi poprzednicy ilustrując, a w przypadku histofig i Lienharda i Humberta uogólniając pewne, być może słuszne tendencje w ewolucji munduru naszej piechoty tego okresu, nie powinni opatrzyć swoich prac jakimiś zastrzeżeniami ?