Teraz jest 17 wrz 2019, o 01:08

Strefa czasowa: UTC + 2 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 22 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3
Autor Wiadomość
PostNapisane: 19 wrz 2017, o 07:12 
Offline
Roi de Vénétie et duc d'Arcole
Roi de Vénétie et duc d'Arcole
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 kwi 2010, o 16:15
Posty: 333
Lokalizacja: departament płocki, podprefektura lipińska
lolawawa napisał(a):
Poza tym że to była jedna osoba wskazywać mogą (ale może to być założenie błędne, skoro Jan płatnik był kłamcą) zapiski, które mam że to Jan kapitan IV pułku dostał order VM, a Jan płatnik się nim chwali w akcie ślubu.


Pani Aneto!
Sprawa orderu wojskowego Jana Ceysingera, kapitana pułku 4 piechoty Księstwa Warszawskiego i późniejszego płatnika dywizyjnego jest czysta jak kryształ!
Miał być on mu przyznany za kampanię 1807 r. ale przez pomyłkę otrzymał go inny oficer. Po interwencjach w Ministerstwie Wojny kapitan Ceysinger w 1810 r. wreszcie otrzymał patent i odznaczenie.
Żałuję, że dopiero teraz dogrzebałem się do Pani postu, w swoim czasie zajmowałem się kapitanem Ceysingerem (właściwie zajmuje się nim wciąż). Jeśli dalej szuka Pani o nim informacje proszę o wiadomość.
Co do związków kpt. Ceysingera ze Zdzitowieckim to kapitan Ceysinger odegrał dużą rolę w organizowaniu 4 pułku piechoty, w 1807 r. przebywał on w Płocku i także był płatnikiem tego pułku.
Jan Ceysinger i Jakub Ceysinger to na pewno dwie inne osoby, w każdym razie kapitan Jan Ceysinger nie miał nic wspólnego z marszałkiem Davout.

_________________
O Francyo...
Gdzie zmarzły biegun, strefy płomieniste,
Tagus, Kon, Tyber toczą swe potoki,
Gdzie strony Wołgi, bory jej cieniste,
Gdzie szczyt gmachów egipskich przebija obłoki,
Walczących za cię, sępom zostawione,
Sterczą Polaków kości rozrzucone....


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 22 cze 2019, o 14:30 
Offline
Soldat
Soldat

Dołączył(a): 27 kwi 2017, o 12:17
Posty: 11
Witam Szanownych Panów po długim milczeniu
W tzw. międzyczasie (moja polonistka za międzyczas od razu stawiała dwóję i nie czytała dalej) ustaliłam sporo danych o naszym płatniku lecz sprawa ilu ich było owych Ceysingerów w wojsku nadal jest niepewna. Mamy teoretycznie dwóch Janów i jednego Michała. Ze strony drzewka genealogicznego wygląda to następująco - Michał (pisarz z 1824, odchodzi z WP w 1825) jest synem Jana vel Jakuba ( w akcie ślubu Jan w alegatach Jakub), który nie może być synem Jana Chryzostoma (płatnika), bo J.Ch. żeni się w 1818 jako kawaler, a Michał ( żyje w latach 1796-1855) i gdy bierze ślub w roku 1827 roku to podaje, że jego ojciec Jan vel Jakub już nie żyje, a J.CH umiera dopiero w 1830 (co prawda jako wiezień w Twierdzy zamojskiej, i mogłoby to być pretekstem do zatajenia takiej niechlubnej sytuacji, tym bardziej że jego teść jest byłym burmistrzem Nowego Miasta nad Pilicą) . Istnieje drugi a raczej trzeci Jan - Jan Gotfryd (przybliżone lata życia około 1745-przed 1811) którego synem jest Jan Chrzciciel (1771-1830), córka, Antoni budowniczy (1760-1848). Jan vel Jakub z różnych przesłanek pasuje żeby był był albo synem Antoniego (tradycja imion i wystarczający czas na syna) lub bratem Jana Chrzciciela - jego data urodzenia to lata ok 1770-1778 ( a więc gdzieś w pobliżu Antoniego i Jana Chryzostoma).
Według mnie podwójny zapis o dwóch Janach można czytać dwojako jako że było ich dwóch, lub że ze względu na zmienną pisownię nazwiska (Ceyzynger, Ceisinger, Cejzynger itp) potraktowano go jako dwie osoby. Jednak jak skoro Wojtek B. uważa (ma pewnie takie materiały) że Jan dostał VM za kampanię 1807, a Jan Chrzciciel chwali się nim w swoim akcie ślubu, to znaczy że jednak obaj Janowie to jedna osoba.
Pozostaje pytanie dlaczego kuzynka z wykształcenia historyk mówi o Jakubie jako osobie związanej z Devout? Książę Poniatowski poleca (grudzień 1808) Devout'owi niewymienionego z nazwiska Ceysingera, ale określa go zgodnie z opisem pasującym do Jana (4 pułk piechoty, 1807- sierpień 1808) - a od lutego 1810 Jan już występuje w spisach jako płatnik. Co robi Jan w 1809 - siedzi w domu czy jednak ma epizod z Devoutem, czy może list polecający otrzymuje Jan Jakub i ma epizod z Devoutem? wątpliwe - bo wszystko komplikuje ów krzyż VM - a jest tylko w spisach dla jednego Ceysingera. Tak samo jakby to miał być Jan Godfryd, bo w 1808 miałby już powyżej 60 lat i bieganie jako adiutant nie wchodzi w grę. Czy w 1809 Devout był w Polsce i czy w tym czasie mógłby być ten epizod J.CH. z niem jako adiutantem? Ale z drugiej strony J.CH nie jest Janem Jakubem i zatem nie jest moim przodkiem mającym epizod z Devout :(
Smaczku wszystkiemu dodaje anons gazetowy z 1807 roku na zbożny cel Jan Ceysinger daruje 25 cz. złotych i podpisany jest - jako "z regimentu pierwszego koronnego" jakby nie było kapitan Jan z 1807 roku gdzieś musiał się stopnia kapitana dochrapać (nie wiem czy mógł od razu kupić patent na kapitana, biedni nie byli, a jego dziadowie to hrabiowie Grabowscy, których w wojsku było na pęczki na wysokich stanowiskach). Przejrzałam ręczne spisy oficerów wojsk koronnych, i chłopaki przejrzeli książkę, nigdzie tego Jana nie ma - nie mam pomysłu jak dalej rozwiązywać tę zagadkę. sprawa defraudacji jest opisana w gazecie starej - jakby co to chętnym podam.
Pozdrawiam licząc na Wasze detektywistyczne zdolności i olbrzymia wiedzę jaka macie pomóżcie.
Aneta


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 22 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3

Strefa czasowa: UTC + 2 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL