Teraz jest 18 sie 2022, o 19:21

Strefa czasowa: UTC + 2 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 36 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 31 sty 2010, o 11:10 
Offline
Roi de Lituanie et Duc de Valmy
Roi de Lituanie et Duc de Valmy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2010, o 10:16
Posty: 515
Scout, 10.02.2006, 14:12

Serdeczne dzięki! Może tak. Spróbuję poszukać co można (biblioteki (?))- choć nie wiem jak. Zawsze więcej się poczyta, poszuka...
W pozostałych sprawach - porozumiem się via wiadomość na priv.
Pozdrawiam,

Scout


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 31 sty 2010, o 11:11 
Offline
Roi de Lituanie et Duc de Valmy
Roi de Lituanie et Duc de Valmy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2010, o 10:16
Posty: 515
Scout, 23.02.2006, 19:08

Dodałem poniższe informacje.
Cytuj:
Do 25 III pułk wybrał 1400 rekrutów, na 2531 zolnierzy przewidzianych w etacie. Nastepnie oba baony (I - szef C. Zdzitowiecki, II - szef L. Piotrowski) ruszyły do Modlina i Serocka. W dniu 24 IV oba stanęły w Warszawie. 29 IV baon Zdzitowieckiego ruszył pod Grudziądz (dotarł tam 12 V) i zajął pozycje na linii Tusz - Tarpno. 6 VI wspólnie z kompaniami 2pp odparł wypad pruski z Grudziadza. Pod ta twierdza pozostał do poczatku lipca.
II baon w dniu 7 V opuścił Warszawę i pomaszerował do Serocka, a na początku czerwca stanął w Pułtusku, a 5 VI zajął pozycję we wsi Łubienica nad Narwią.
Czy mógłbyś podać ich źródło?

I jednoczesnie:
Cytuj:
Wg Situation z 10 IV 1807 r. 4. pułk 1 legii liczył 1178 pod bronią, 221 detaszowanych i 53 wszpitalach. Do pełnego stanu (2538) brakowało 1086 ludzi, patrz Handelsmann, Napoleon et Pologne 1806 - 1807, Paris 1909, s. 256.
Ta informacja z 10 kwietnia 1807 dotyczy 4 pułku piechoty Legii Nadwiślańskiej jak rozumiem, a nie był to ten sam pułk co 4-ty piechoty Księstwa Warszawskiego. Zresztą, gdy zwrócisz uwagę na datę - skąd pułk 4-ty mógł mieć 53 ludzi w szpitalach, skoro chrzest bojowy przeszedł później od maja do lipca 1807? To w ramach czujności.


Koroniarzowi dziękuję za passus z Gembarzewskiego. W kwestii mundurologii muszę zagłębić się w temat, poczytać odnośną dyskusję na forum www.poniatowski.org.pl i podyskutować z 4-kowcami tam wypowiadającymi się.

Jeszcze raz dziękuję za pomoc.
Serwus


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 31 sty 2010, o 11:12 
Offline
Roi de Lituanie et Duc de Valmy
Roi de Lituanie et Duc de Valmy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2010, o 10:16
Posty: 515
Duroc, 23.02.2006, 21:39

Cytuj:
Ta informacja z 10 kwietnia 1807 dotyczy 4 pułku piechoty Legii Nadwiślańskiej jak rozumiem, a nie był to ten sam pułk co 4-ty piechoty Księstwa Warszawskiego. Zresztą, gdy zwrócisz uwagę na datę - skąd pułk 4-ty mógł mieć 53 ludzi w szpitalach, skoro chrzest bojowy przeszedł później od maja do lipca 1807?
Scoucie, Legia Nadwiślańska powstała nieco później, natomiast wówczas (tzn. w czasie, którego dotyczą te dane) Legiami nazywano po prostu tworzące się dywizje armii polskiej (jeszcze nie Księstwa Warszawskiego siłą rzeczy...)
Natomiast jeśli chodzi o szpitale, to w ówczesnej rzeczywistości wojennej zawsze jakiś odsetek żołnierzy danej jednostki w nich przebywał, niezależnie od tego czy uczestniczył w działaniach bojowych, czy nie... Ludzie chorują przeciez nie tylko od ran, a życie obozowe dostarczało aż nadto sposobności do zapełniania szpitali...

Pozdr :)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 31 sty 2010, o 11:14 
Offline
Roi de Lituanie et Duc de Valmy
Roi de Lituanie et Duc de Valmy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2010, o 10:16
Posty: 515
Stary, 24.02.2006, 09:37

Witam
Cytuj:
Legia Nadwiślańska powstała nieco później

A jej 4 pułk dopiero 15 lutego 1810 r. ...

Mam jeszcze dane dotyczące liczebności 4 pułku piechoty Xsięstwa w listopadzie 1807 r. - 1.466 żołnierzy. Głowy nie dam, ale wydaje mi się, że ta informacja pochodzi z wcześniejszych wersji strony Zbyszka Olszewskiego.
Stany w następnych miesiącach, poczynając od przeglądu z 7 sierpnia 1808, szczegółowo podaje Kirkor.

Pzdr
Stary


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 31 sty 2010, o 11:15 
Offline
Roi de Lituanie et Duc de Valmy
Roi de Lituanie et Duc de Valmy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2010, o 10:16
Posty: 515
Scout, 24.02.2006, 12:59

Cytuj:
Scoucie, Legia Nadwiślańska powstała nieco później, natomiast wówczas (tzn. w czasie, którego dotyczą te dane) Legiami nazywano po prostu tworzące się dywizje armii polskiej (jeszcze nie Księstwa Warszawskiego siłą rzeczy...)
Natomiast jeśli chodzi o szpitale, to w ówczesnej rzeczywistości wojennej zawsze jakiś odsetek żołnierzy danej jednostki w nich przebywał, niezależnie od tego czy uczestniczył w działaniach bojowych, czy nie... Ludzie chorują przeciez nie tylko od ran, a życie obozowe dostarczało aż nadto sposobności do zapełniania szpitali...

Dziękuję za czujność. Rzeczywiście moje skojarzenie zbyt szybko zmierzało do konkluzji... Tak więc to podlega analizie i bedzie uzupełniało kalendarium. Dziękuję serdecznie.

Cytuj:
Mam jeszcze dane dotyczące liczebności 4 pułku piechoty Xsięstwa w listopadzie 1807 r. - 1.466 żołnierzy. Głowy nie dam, ale wydaje mi się, że ta informacja pochodzi z wcześniejszych wersji strony Zbyszka Olszewskiego.


Tu będę musiał się zwrócić o źródło. Bez tego zacznę tworzyć beletrystykę. Adres stosowny do Zbyszka skieruję(chyba że sam coś tu wtrąci?). To zresztą wypełnia dziurę pomiędzy początkiem lata 1807 a rokiem 1808mym.


Cytuj:
Stany w następnych miesiącach, poczynając od przeglądu z 7 sierpnia 1808, szczegółowo podaje Kirkor.

To zdaje się, że uwzględniłem - Kirkor pisał, że:
Cytuj:
7 sierpnia 1808
Przegląd dokonywany przez marszałka Davout`a. Stan pułku 4-go piechoty Księstwa Warszawskiego: 65 oficerów i 2494 podoficerów i żołnierzy, razem 2559.
.

Pozdrawiam,


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 31 sty 2010, o 11:16 
Offline
Roi de Lituanie et Duc de Valmy
Roi de Lituanie et Duc de Valmy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2010, o 10:16
Posty: 515
Stary, 24.02.2006, 14:15

Cytuj:
To zdaje się, że uwzględniłem

Tak oczywiście. Moja uwaga dotyczyła pomijania przez Ciebie w stanach ogólnych liczby oficerów, o czym pisałem już w styczniu - jakiś czas temu w sieci krążyły takie właśnie zdeformowane tabele z Kirkora. Od razu mówię, że nie chciało mi się sprawdzać wszystkiego, spojrzałem tylko na 15 stycznia 1810 r.
Pzdr
Stary

Edit:
Cytuj:
Głowy nie dam, ale wydaje mi się, że ta informacja pochodzi z wcześniejszych wersji strony Zbyszka Olszewskiego.

No to już daję głowę - strona Zbyszka zachowana przeze mnie 18 stycznia 2002 r.:
Cytuj:
Strength
November 1807 - 1466 men

Pzdr
Stary


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 31 sty 2010, o 11:16 
Offline
Roi de Lituanie et Duc de Valmy
Roi de Lituanie et Duc de Valmy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2010, o 10:16
Posty: 515
Gallwitz, 26.02.2006, 00:12

Ciekawe, więc kim byli piechurzy o których wsponina Schmoelz - "400 Polen" - obsadzający wraz z 2-im batalionem 4-go bawarskiego pułku piechoty przedmoście pod Serockiem 25 maja 1807r., kiedy nasi ułani z resztą bawarczyków potykali sie m.in. pod Zatorami.
Może właśnie z 4 pułku, choć w tym samym czasie operowały w tym nadnarwiańskim rejonie również pododdziały 2-go pułku ...


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 31 sty 2010, o 11:17 
Offline
Roi de Lituanie et Duc de Valmy
Roi de Lituanie et Duc de Valmy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2010, o 10:16
Posty: 515
Scout, 26.02.2006, 15:18

Cytuj:
wsponina Schmoelz - "400 Polen" - obsadzający wraz z 2-im batalionem 4-go bawarskiego pułku piechoty przedmoście pod Serockiem 25 maja 1807r.,

Prosze podaj pełne źródło, pełen cytat o ile można o to prosić.

Cytuj:
Moja uwaga dotyczyła pomijania przez Ciebie w stanach ogólnych liczby oficerów, o czym pisałem już w styczniu - jakiś czas temu w sieci krążyły takie właśnie zdeformowane tabele z Kirkora. Od razu mówię, że nie chciało mi się sprawdzać wszystkiego, spojrzałem tylko na 15 stycznia 1810 r

Najpierw podziękuję za święta cierpliwość. Zgodnie ze wskazówką prześledzę matematycznie i logicznie podawane za Kirkorem zestawienia. Potrezeba na to chwili. Stąd moje podziękowania za cierpliwość i pomoc metodyczną.
Pozdrawiam,
Scout


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 31 sty 2010, o 11:19 
Offline
Roi de Lituanie et Duc de Valmy
Roi de Lituanie et Duc de Valmy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2010, o 10:16
Posty: 515
Gallwitz, 26.02.2006, 19:05

Joseph Schmolz "Der Bayern feldzug der Bayern von 1806-7..." Monahium 1856

p.s.podeślij mi e-maila to cos poskanuje i podesle bezpośrednio


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 31 sty 2010, o 11:21 
Offline
Roi de Lituanie et Duc de Valmy
Roi de Lituanie et Duc de Valmy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2010, o 10:16
Posty: 515
scharfschütze, 27.02.2006, 21:46

Cytuj:
Czy mógłbyś podać ich źródło?

Informacje dotyczące przemieszczania się tych pododdziałów znalazłem w ówczesnej prasie - Gaz. Korespondenta Warszawskiego i Zagr. z 1807 r.
Stan na 25 III podaje za Kociszewski A., Mazowsze w epoce napoleońskiej, Ciechanów 1976, s. 167.

Odnosnie tej niby legii "Nadwiślańskiej" to zostało to już na szczęśćie przez Duroca wyjaśnione. Poza tym nie pisałbym 1. legia, skoro chodziło by L. Nadwiślańską Zresztą nie ma o czym mówić. Pisałem magisterkę o wojsku polskim w kampani 1807 r. więc troche materiału przeglądnąłem.
Nie wiem czy ktoś kto sie interesuje epoką jest w stanie pomylić te dwie fomacje!!!


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 36 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 2 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL