Teraz jest 2 gru 2022, o 20:08

Strefa czasowa: UTC + 2 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1044 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 14 lip 2022, o 13:14 
Offline
Roi de Baviere et de Wurtemberg
Roi de Baviere et de Wurtemberg
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2010, o 22:11
Posty: 6813
Cytuj:
Nic nie rozumiem z tego co piszecie ... żaden pp XW nie został rozwiązany w 1810 roku ...

Towarzyszu, wspomniałem, że chodzi o pułk Kęszyckiego. Wyszedłem z założenia, że to jasne, iż chodzi o pułk galicyjsko-francuski, który 28 XII 1809, po włączeniu wszystkich pułków galicyjskich do armii księstwa, otrzymał numer 16., a potem został rozwiązany.
Pułk Konstantego ks. Czartoryskiego otrzymał wg Gembarzewskiego początkowo nr 17, a dopiero później (zakładam, że w kwietniu 1810 roku) został przemianowany na 16. pułk piechoty XW.
Dzięki za wyjaśnienie.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 lip 2022, o 14:05 
Offline
Vice-roi d'Italie
Vice-roi d'Italie
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2010, o 17:37
Posty: 1303
Pułk Kęszyckiego nosił początkowo (do sierpnia 1809 r.) numer 16, i po utworzeniu jednostek galicyjsko-francuskich otrzymał numer 4. Przy reorganizacji związanej z likwidacją wojsk galicyjsko-francuskich na początku 1810 r. pułk Kęszyckiego został rozpuszczony, a on sam otrzymał dowództwo 13 pp. Natomiast 6. pułk galicyjsko-francuski otrzymał numer 16. W celu lepszego rozeznania tematu pozwolę sobie polecić kolegom stosowny diagram zamieszczony na łamach tomu I "Piechoty" ;) Pozdrawiam - apacz :)

_________________
Trzeba być uprzejmym i dowcipnym wieczorem na balu, a nazajutrz rano umieć polec w bitwie
Stendhal


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 lip 2022, o 14:57 
Offline
Roi de Hollande et grand-duc de Luxembourg
Roi de Hollande et grand-duc de Luxembourg
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2010, o 01:27
Posty: 476
Dziękuję Apaczu, dobrze że przyszedłeś nam z pomocą.
Cytuj:
Natomiast 6. pułk galicyjsko-francuski otrzymał numer 16.

No właśnie nie tak.
To był 5. pułk galicyjsko-francuski , wg Gembarzewskiego i Twojej tablicy.
Natomiast 6. pułk galicyjsko-francuski otrzymał numer 17.

Jak więc widać , temat jest bardzo zagmatwany.
Zupełnie zaponiałem o Twojej książce; tak z braku innych opracowań po latach ugrzęźliśmy w Gembarzewskim.
Jeszcze raz dziękuję, za tablicę i nie tylko ... zresztą wiesz za co ...

Moja reakcja wynikała ze zdania o rozwiązaniu pułku piechoty XW.
Teraz powraca do mnie pamięć o kontredansie w wykonaniu ks. Ponatowskiego
w obliczu grożącego właczenia się Rosji do wojny, gra nazwami etc
(Czy historia jest w stanie czegoś nas nauczyć ?)
Właśnie znalazłem na półce K. Krzosa "Z księciem Józefem w Galicji w 1809 roku" ...


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 lip 2022, o 15:10 
Offline
Roi de Hollande et grand-duc de Luxembourg
Roi de Hollande et grand-duc de Luxembourg
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2010, o 01:27
Posty: 476
Cytuj:
Pułk Konstantego ks. Czartoryskiego otrzymał wg Gembarzewskiego początkowo nr 17, a dopiero później (zakładam, że w kwietniu 1810 roku) został przemianowany na 16. pułk piechoty XW.

Tylko dla porządku:
Pułk 17 początkowo nie istniał. Utworzono pułki 13, 14, 15, 16.
Pułk ks. Czartoryskiego od powstania był 5 pułkiem wojsk galicyjsko-francuskich, aby poźniej, jak piszesz, zostać przemianowany na 16. pułk piechoty XW.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 lip 2022, o 15:57 
Offline
Roi de Baviere et de Wurtemberg
Roi de Baviere et de Wurtemberg
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2010, o 22:11
Posty: 6813
Widzę, że wsadziłem kij w mrowisko :D
Ale może to i dobrze. Chyba "zmusiłem" ;) kolegów do odkurzenia półki z książkami, co jak widać u niektórych zaowocowało znalezieniem zapomnianych pozycji.
Dziękuję wszystkim za wyczerpujące informacje.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 lip 2022, o 17:45 
Offline
Roi de Hollande et grand-duc de Luxembourg
Roi de Hollande et grand-duc de Luxembourg
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2010, o 01:27
Posty: 476
Kamp napisał(a):
Widzę, że wsadziłem kij w mrowisko :D

No to rób tak częściej ! :lol:

To dobrze zrobi naszemu nieco sennemu forum ...


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 lip 2022, o 18:34 
Offline
Roi de Vénétie et duc d'Arcole
Roi de Vénétie et duc d'Arcole
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 kwi 2010, o 16:15
Posty: 357
Lokalizacja: departament płocki, podprefektura lipińska
Towarzysz napisał(a):
Właśnie znalazłem na półce K. Krzosa "Z księciem Józefem w Galicji w 1809 roku" ...

A ja dziękuję za przypomnienie książki Krzosa. :)

_________________
O Francyo...
Gdzie zmarzły biegun, strefy płomieniste,
Tagus, Kon, Tyber toczą swe potoki,
Gdzie strony Wołgi, bory jej cieniste,
Gdzie szczyt gmachów egipskich przebija obłoki,
Walczących za cię, sępom zostawione,
Sterczą Polaków kości rozrzucone....


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 sie 2022, o 18:58 
Offline
Roi de Baviere et de Wurtemberg
Roi de Baviere et de Wurtemberg
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2010, o 22:11
Posty: 6813
Ponownie mam pytanie do szanownych kolegów.
Otóż w książce R.Bieleckiego, Szwoleżerowie gwardii znalazłem oto takiego "dziwoląga":
ROSTWOROWSKI Stanisław, ur. 21.11.1785, wszedł 27.11.1806 do warsz. gw. honor., 7.4.07 por. 1 p. szwol. gw., 10.3.09 kpt., 6.12.11 szef szwadronu, odbył kampanie 1807-09, 1812-14, ranny pod Raszynem, otrzymał 7.6.08 LH, itd...
To samo podaje zresztą Karpowicz w Elita jazdy polskiej, na którego powołuje się Bielecki.
Ale... szwoleżererowie i Raszyn? A może chodzi o jakąś, nieznaną mi miejscowość w Hiszpanii lub np. Rio Seco? Chociaż Roztworowski i tam chyba nie był, bo dowodził wówczas plutonem 1. kompanii, a w bitwie pod Rio Seco w 1808 roku uczestniczyła, o ile mi wiadomo, 6. kompania Radzimińskiego.
A może Rostworowski wrócił w 1809 roku do księstwa (np. na urlop) i "gościnnie" wziął udział w bitwie pod Raszynem? Czy ktoś potrafi pomóc mi w rozwiązaniu tej zagadki?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 sie 2022, o 11:23 
Offline
duc de Sandomierz, Maréchal d'Empire
duc de Sandomierz, Maréchal d'Empire
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 mar 2010, o 22:42
Posty: 5218
Lokalizacja: galicyjskie ciemności
Rembowski w ,,Źródłach...''podaje tą samą informację.

_________________
,,Messieurs,prevenez les grenadiers que le premier d'entre eux qui m'amene un Prussien prissonier ,je le fais fusiller''.Gen.Roguet.Ligny.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 22 sie 2022, o 11:17 
Offline
Roi de Westphalie et duc de Frioul
Roi de Westphalie et duc de Frioul
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2010, o 13:53
Posty: 1543
Zapewne wszystkie opracowania będą podwały tę samą informację, bo przecież wszystkie korzystają z tych samych francuskich źródeł wojskowych. Wydaje się, że zakładając brak błędu w identyfikacji miejscowości, to rozwiązanie zaproponowane przez Kampa jest jedyne możliwe: Rostworowski po prostu musiał być w kwietniu 1809 r. w Polsce. Dnia 10 marca 1809 r otrzymał awans na kapitana - może przy tej okazji dostał także urlop na wyjazd do kraju?

_________________
e-mail: Duroc@poczta.fm
"Oddal się Najjaśniejszy Panie, to Cię zbyt udręcza!"
Geraud Christophe Duroc, książę Friulu, wielki marszałek pałacu
Ostatnie słowa... :(


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1044 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 2 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL