Rosyjska jazda nieregularna: 1 - Książę czerkieski w kolczudze, 2 - pospolity Czerkies (widoczne podobieństwo do krakusów), 3 - Murza lub szlachcic tatarski, 4 - Tatar Nogajski, 5 - Tatar turkmeński, 6 - Baszkirowie i 7 - kawaleria kirgiska. Ręcznie kolorowany miedzioryt Carla Bertucha, Weimar, 1810.
Załącznik:
Bertuch Russian-irregular 1810.jpg
Wilhelm von Kolbe w latach 1805-1813 pracował dla wiedeńskiego wydawnictwa wykonując liczne grafiki przedstawiające sceny batalistyczne, wojskowe, wizerunki żołnierzy europejskich wojsk, w tym rosyjskich (także Kozaków, Baszkirów, Kałmuków). W późniejszych latach zostały wykorzystane przez Karla Rahla i Heinricha Mansfelda. Na fragmencie grafiki przedstawiającej rosyjską kawalerię w 1809 roku, między Nogajcem a Kozakami widzimy Tatara.
Załącznik:
Ral.jpg
Na fragmencie grafiki z typowymi przedstawicielami rosyjskiej kawalerii nieregularnej mamy obok siebie Tatara i wojownika czerkieskiego przypominającego naszych pancernych z XVII w.
Załącznik:
Kolbe 1812.jpg
Tą widoczną gołym okiem różnicę między jazdą tatarską a czerkieską potwierdzają także inne ilustracje. Na przykład zamieszczone w wydanym w 1815 roku nakładem paryskiego wydawnictwa Paula-Andre Basse albumie drobnych rycin zatytułowanych "Rosyjskie wojska", których autorami są m. in. Blanchard, Dubois, Desray. Największym ich zainteresowaniem cieszyli się wojownicy egzotycznych (dla zachodnioeuropejskiego odbiorcy) narodów czy grup etnicznych Rosji tacy jak: Kirgizi, Kałmucy, Turkmeni, Tatarzy, Baszkirzy i Czerkiesi. No i oczywiście Kozacy. Pokazują oni wojowników poszczególnych nacji w tradycyjnych i typowych dla nich strojach i uzbrojeniu. Innym przykładem jest seria "Généralissime des troupes cosaques irrégulières Tartares, Kalmoucks et Baskirs", Paris 1814. Podobnie przedstawienie rosyjskiej kawalerii, także nieregularnej, które znajdziemy na rycinie wydrukowanej w tymże czasie w Berlinie, w wydawnictwie Gaspara Weissa, z wizerunkami m. in. Tatarów krymskich, Czerkiesów, Baszkirów.
Skoro dla Francuzów czy Niemców te różnice były widoczne i oczywiste, to zapewne tym bardziej dla Polaków. Gdyby w pełni świadomie chcieli nawiązać do stereotypowego wyobrażenia Czerkiesów, to byśmy raczej mieli jakąś kolejną emanację naszej jazdy pancernej z XVII wieku, co było by raczej groteskowe. A więc przypuszczam, że było to świadome wykorzystanie wzorów mundurów Tatarów krymskich (co można było spożytkować w walce) lub ogólne nawiązanie do modnych wtedy wzorów orientalnych.